2008-03-22

Frågesorter

Bokutgivningen medförde viss uppmärksamhet i media (samlar sånt här). En observation med anledning av detta är skillnaden på frågor från journalister och övriga.

Icke-journalister ställer som regel konkreta eller mycket konkreta frågor om specifika faktoider. Hur ligger det till med den här detaljen; känner jag till den här uppgiften; har jag läst en viss bok eller sett en viss film; den stilen. Eller så kommer man med tips, med allt från obskyra underligheter till riktiga pärlor. Eller - för att ta en sort som blivit allt vanligare - så ställer man frågor om allt mellan himmel och jord, om uttrycks ursprung eller hemläxor eller om någon konspirationsteori eller vad som helst förresten.

Journalister ställer frågor som hur jag kom att börja med det hela; varför jag ägnar mig åt det; hur jag hittar dem; den vanligaste faktoiden; med mera. Allmängiltigt gods som, antar jag, är sånt som behövs för att introducera ämnet och undertecknad för en allmänhet som hittills varken känt till det ena eller det andra. Vad är problemet? - Att jag ägnat praktiskt taget all energi åt konkreta frågor (som kronologin för börskraschen 1929, neutronbombens konstruktion eller näringsvärdet i barkbröd), praktiskt taget ingen åt övergripande frågor om faktoidernas idéhistoria m.m. Min egen roll i det hela har jag heller aldrig haft någon särskild anledning att reflektera över, förrän nu då.

Därav några svävande svar som förekommit. Jag vill ju inte slarva med sådant heller. :-)

Inga kommentarer: