2021-01-29

Digitala tidningsarkiv: SvD och DN

Jag har en digital prenumeration på SvD. Visserligen är det käckt att slippa betalväggen, och man ska ju uppmuntra god journalistik etc, men den primära anledningen är inte det nya utan det gamla. För SvD har landets bästa digitala tidningsarkiv. Via webben kan man söka och bläddra i 135 års dagstidningar, inklusive annonser, serier, korsord och allt.

Om man inte har något annat för sig kan man bläddra i dagens tidning för 10, 50 eller 100 år sedan. Min favorit tenderar att vara den sistnämnda. Det trevligaste är när man hittar saker man inte visste att man var intresserad av. Hur många idag känner till Pelmanismen?

När jag citerar lite äldre tidningar, på twitter, i böcker och här på bloggen, så är SvD överrepresenterat. Det beror på att deras material är tillgängligast.

Redan DN:s arkiv är klart sämre. Man får ingen kontext utan får gissa sig till vilka träffar som är relevantast (en av träffarna på "sandöbron" ovan är långt intressantare än de andra; vilken?). Det är knöligare att bläddra. Och så är åtminstone en del av materialet inscannat med snäppet lägre upplösning än SvD:s vilket kan göra det finstiltaste onödigt svårläst. Fast den biten är omständligare att åtgärda än att fixa gränssnittet, vilket borde ordnats för länge sedan.

Hittar jag någon annan större och äldre dagstidning med digitaliserad lägg och bättre gränssnitt skulle jag lätt byta DN mot den.

För äldre dagstidningar än omkring sekelskiftet 1900 är det fritt och öppet att bläddra i KB:s tidningar.kb.se. Men det visste väl alla redan.


Inga kommentarer: