2020-03-24

Gröngölingsboken


Så här började det.

Alla vet väl att Ankeborgs motsvarighet till scouterna heter gröngölingarna. De har en märklig bok vid namn Gröngölingsboken, ett uppslagsverk om allting i en enda liten volym.

Verklighetens Gröngölingsbok är inte fullt så fantastisk. Men den är åt rätt håll.

För i denna nätta (188 s) bok finns massor av information om lite av varje. Nyttigt och onyttigt, en del med fokus på gröngölingssysslor som camping men mest bred allmänbildning. Vad äter olika djur, några stjärnbilder på norra himlavalvet, sjövett, första hjälpen, så här gör du ett akvarium (en drake, osynligt bläck, en poncho, ett periskop ...), indianstammar och vad deras namn betyder, morse och semaforering, reparera en cykelpunktering, lite heraldik, bibliotekssystem (Dewey nämns), hur man samlar frimärken eller LP-skivor, olika temperaturskalor, berömda bilbanor, smått och gott om fiske, talsystem i olika kulturer, vattnets kretslopp, och så vidare, och så vidare. I en del artiklar märks åldern – den gavs ut 1969 – men andra är helt tidlösa.

Jag var sisådär 6 år när jag fick boken. (Den blev med åren grundligt och ohjälpligt utsliten, har omsider skaffat ett nytt exemplar.) Den lade grunden för en allmänbildning jag fortfarande filar på. Den innebar också att aptiten väcktes för kunskap om lite av varje. Jag kan inte skylla allt på boken, men det var definitivt där det började.

8 kommentarer:

Spiring sa...

Nuförtiden har de flesta tillgång till en "äkta" Gröngölingsbok, alltså lik den som förekommer i serierna. Vilket kan vara lite enerverande, man kan knappt få uttrycka ett mer eller mindre välgrundat påstående om det ena eller andra utan att folk ska börja googla.

LarsW sa...

Den är magisk.

Spito sa...

Jag mindes något hurtfrisk råd om att man alltid ska sova med fönstret på glänt för att inte bli förkyld. Tror jag.

Anonym sa...

Före Gröngölingsboken hade vi finnar "Pikku Jättiläinen" som kom i flera upplagor från 1924 till 1964, nästan en lika stor succé som Gröngölingsboken senare. En liknande gavs ut också i Sverige (Lille Jätten, Bokförlaget Natur & Kultur 1944, 1947).

Unknown sa...

Jag har exakt samma story, möjligen var jag ett par år äldre när jag fick den. Nyfikenheten går aldrig över.

/PeO

-= Steamboat Willie =- sa...

Ja, jag måste säga samma sak. Precis samma story. Inklusive att skaffa nya exemplar allteftersom de gamla slets ut... ;-) Jag har hört många med liknande berättelser..


Jag undrar om inte Gröngölingsboken är den mest inflytelserika boka som ingen känner till... :)

Hexmaster sa...

Spito: Tipset om öppet fönster mot förkylning är från Gröngölingsboken 3. Den var betydligt mycket sämre än föregångarna.

Spännande att så många känner till den! Aldrig hört den nämnas i något sammanhang ö h t. Men då var jag inte alls ensam. :-) (Klart, med tanke på Disneys varumärke så *borde* den ha fått ett rejält genomslag.)

Hexmaster sa...

Pikku Jättiläinen ser oerhört intressant ut. Beställd (på svenska).