2012-02-25

Lördagsfråga

10 kommentarer:

Anonym sa...

Misstag vid publicering?

/magnus

Joakim sa...

Magnus är garanterat inne på något smart, men jag förstår inte. Trean är väl någon form av spökdjur? Och fyran ser ut som en Davidsstjärna så som Reutersvärd, Escher eller Penrose skulle ha ritat den.

Lena Synnerholm sa...

Bilden uppe till höger, är en för mej uppenbar synvilla. Saker folk låter sej luras av?

Hexmaster sa...

Magnus är en tusan till lördagsfråge-knäckare. :-)

En Davidsstjärna av Penrose är just vad #4 är. Spökdjur i #3, vad nu det kan innebära (den är nog svårast). #2 är ingen synvilla, däremot något vi alla känner igen.

Lena Synnerholm sa...

JAG blev i alla fall förvillad!

Anonym sa...

3:an har jag fortfarande inte knäckt. Var inne på en Pippi-koppling först men det stämmer ju inte med spökdjur (iaf inte så som jag tänkt). Av de övriga är nog 2:an den godaste ledtråden.

/magnus

Lena Synnerholm sa...

Ursäkta, men vem är på myntbilden?

Mattias Jansson sa...

#1 verkar vara ett förfalskat mynt (en dukat med Ulrika Eleonora på).

Spökdjuret ansågs länge inte vara något riktig apa - en så kallad halvapa, vilket innebär att det inte var en äkta apa.

Om vi fortsätter på "oäktaspåret" så kan man väl säga att Davidsstjärnan inte är äkta eftersom den inte kan existera i verkligheten. Eller att den fått namnet efter Penrose fastän Oscar Reutersvärd uppfann den först...

Jag vet inte vad #2 är, och känner mig inte särskilt övertygad av mina andra förklaringar ovan...

Anonym sa...

Slänger in mina observationer som jag byggde min gissning på helheten på.

1. Mynt med ULRIKA Eleonora på.
2. Samma färger och mönster som återfinns på MARIANNE-godis.
3. Totalt blankt fortfarande trots att jag borde veta vart ledtråden skall leda (börjar på A).
4. DAVIDsstjärna.

/magnus (republikan)

Mattias Jansson sa...

Ok - nu förstår jag att trean leder till Annika (och kopplingen till "Misstag vid publicering"). Men, kan inte klura ut vad spökdjur har med det hela att göra...