2008-04-18

Explosions-ringar

Dödsstjärnan (nr 2) exploderar:


Stjärnornas krig VI: Jedins återkomst (1983)


Stjärnornas krig VI: Jedins återkomst (1997)

1997 gjordes de tre första filmerna om något, med digitala effekter m.m. Bland annat lade man till ringformade chockvågor när dödsstjärnorna exploderar. Ringen kallas för Praxis shockwave eller Praxis effect, efter en måne i ett annat "universum" som exploderar med just en sådan.


Star Trek VI: The Undiscovered Country (1991)

Någon fysisk förklaring av ringen har jag inte hittat (har inte letat så mycket heller). Kanske man lade in effekten bara för att det såg fräckt ut, i Jedins återkomst liksom i andra filmer och spel.

Bilderna överst (som var bättre än motsvarande ur den första filmen) och detaljer kommer från Star Wars - The Changes (#3), en detaljerad genomgång av en sort som kännare av Star Wars är särskilt bra på (liksom kännare av Star Trek, av Sagan om ringen, med flera).

4 kommentarer:

Martin sa...

Jag kan ju inte tala för ILM-folket, men min association är att ringen kommer från hur dammet på marken knuffas framför chockvågen av en explosion på Jorden.

Anonym sa...

Ringar på högre höjd förekommer vi en del atombombsexplosioner.
Se bifogade länkar.
http://www.youtube.com/watch?v=81bglBw5ipo
http://images.google.se/images?hl=sv&lr=&safe=off&as_qdr=all&resnum=0&q=explosion%20nuclear&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Hexmaster sa...

Tack för tipset - särskilt youtube-länken gav rätt påtagliga ringar. Förvisso en god bit från Praxis-ringarna, men ändå något som åtminstone skulle kunna vara en sorts inspiration. Tror jag går på atmosfär-rings-spåret, tills någon kommer med något bättre.

Anonym sa...

Jag är ingen Star Wars enthusiast alls, men här är mina två cent. Men när jag såg sista filmen "Jedins återkomst" för en evighet sedan tyckte jag mig ha sett att dödsstjärnan hade en rand längs mitten (ekvatorn eller vad man skall kalla det). De expanderande gaserna i en explosion tar mestadels enklaste vägen. Ifall vi antar att denna är svagare än resten av strukturen är det rimligt att den går sönder före något annat och att expanderande, brinnande gaser (eller vad nu explosionen är) först kommer ut längs denna rand och därmed bildar ringen och att resten av explosionen kommer senare. Det var i alla fall vad jag trodde när jag såg det.

Sensemaker