2021-08-18

Kalles kaviar lanserades 1950

- SvD 17 november 1950 + tub 16 augusti 2021

Överallt på tuber och hemsidan kalles.se står det att Kalles kaviar lanserades 1954. Samtidigt är det lätt konstaterat att kaviaren salufördes från 1950, komplett med glad lintott och "barnens förtjusning".

Vad är det som pågår?

En enkel fråga på Kalles (de skippar ofta kaviar-biten, vad det nu kan bero på) Facebook-sida gav ett absolut intetsägande "svar" i form av inklistrad historik som jag redan läst (minus smileys), naturligtvis komplett med felaktiga 1954.

Samma fråga till ägaren Orklas konsumentkontakt gav ett betydligt bättre svar. (Det kanske säger en del om vilka kvalitéer hos medarbetarna man värderar på vilka poster.)

Abba köpte receptet av mildrökt kaviar 1950 och sedan följde några år med test-tuber och planering för att sedmera lansera Kalles brett såsom den ser ut enligt dagens utformning med en liten blond pojke och blå och gul tub.

Därför menar vi på att den lanserades just 1954 som färdig produkt :)

- Christina på Orklas konsumentkontakt, mailsvar 16 augusti 2021

Det som annonserades ut 1950–1953 skulle alltså ha varit en försöksprodukt. Okej.

Den första bilden på en tub med Kalles kaviar hittar jag i en annons från 1952:

SvD 18 april 1952

Om annonsen återger verkligheten så verkar tuben vara bra lik dagens.

Att Carl Ameln, 68, en då femårig lintott, hamnade på kaviartubens utsida beror på att hans pappa var vd för Abba som producerar den populära kaviaren.

Innan Kalle dök upp på tuben var den vit och det var 1954 som en reklambyrå fick uppdraget att designa om tuben.

Eftersom det är många barn som gillar den röda kaviaren skulle det naturligtvis vara ett barn med på tuben och det var så Carl hamnade där.

- Kalles kaviar fyller 60, Expressen 20 maj 2014

Calles konterfej användes uppenbarligen i annonseringen redan från 1950. Han är född 1946 och var alltså fyra år när han började marknadsföra pappas kaviar.

- DN 23 juni 1955

Det kan nämnas att tuberna började användas flitigt i annonseringen från 1955, och där ser de ut som vi är vana.

Enligt den officiella historiken (Orkla: Kalles) köptes receptet av "en gårdfarihandlare" 1954 för 1000 kr. Det stämmer varken med annonserna från före 1954 eller deras egen historik på kalles.se: Om Kalles.

Gårdfarihandlaren 1954 har även letat sig in på svenska Wikipedia …

… Och därifrån till källor som borde veta bättre, som Bohusläns musem på digitaltmuseum.se. Så kan det gå.


På Kalles.se anges köpet från gårdfarihandlare (för 1000 kr) till 1950 vilket åtminstone går ihop med lanseringen 1954. Jag kan väl nämna att jag är aningen skeptisk till recept-historien. Men den känns mindre viktig än en lansering 1950 som fuskats fram till 1954.


Måhända är det rent slarv som fått Abba och Orkla att röra ihop kronologin. Eller en djup, mörk kaviarkonspiration, ifall någon ids tänka ut någon sådan.



Anomalin uppdagades av Mattias Axelsson, vars konto Svenska högtider och vanor @hogtider_vanor anbefalles.


Inga kommentarer: