2018-05-03

Atombomben 1944

Efter att ha tagit upp några miljöhot övergår Ekelöf till ett annat sorts hot:
Vetenskapsmännen har vetat detta ända sedan bomben i Hiroshima -45. – Jag anade det redan -44 då USA gjorde sitt första atomprov. – Den dagen minns jag väl. Jag hade läst om provet i tidningen. En del vetenskapsmän tippade att jorden då skulle rämna då provet gjordes. Att det skulle bli stora sprickor i jordskorpan. Just den kvällen provet skulle ske var jag tillsammans med min Mor bjuden till en fru i ett nytt HSB-hus. Vi skulle se hur fint hon fått det. Lite innan provet skulle ske sa jag att jag mådde illa. Jag tog en taxi till mitt hem. Ville vara hos barnen när jorden sprack. Den kvällen började min ångest.
- Maja Ekelöf, Rapport från en skurhink (Rabén & Sjögren 1970)

Vilket atomprov kan avses? Den allra första bomben sprängdes i juli 1945 men det provet var dödshemligt. Kanske 1952 då USA sprängde den första vätebomben? Eller 1954 då Bikiniatollen åter dök upp i rubrikerna? Men det känns märkligt att förväxla ett årtal långt efter kriget med 1944.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En kärnreaktor byggdes i Chicago redan 1942. Men det enda som "sprängdes" där var atomer. Dessutom är frågan om hon kunde känna till det.

Anonym sa...

Den enkla lösningen är förstås att händelsen inte har någon förlaga i sinnevärlden.

Anonym sa...

Folk kan blanda ihop händelser som inträffade olika år. Så varför inte tvärt om?