2015-12-12

Lördagsfråga 390



11 kommentarer:

Josef K sa...


Min kompass pekar söderut.

Hexmaster sa...

Din kompass pekar fel. Svaret ligger mycket, mycket närmare.

Josef K sa...

Men förstör helgen för mig då!

:)

Pölsa Dum sa...

Genomskådat:

ATGUGGAUCCUUAAAAUAAACUCCUUUCGAGGAAAUAAGCUCAUUAACUGGGCGACAAGUCAAAAUUGCCGGAUCUGUAAATAG, även om glutaminet fick mutera bort ett streck.

Christian_Henriksson sa...

Det räckte ju med Watson för att jag skulle misstänka DNA. Pölsas vackra sång bekräftar nog denna gissning utan att jag ens försöker identifiera övriga bilder. :)

Pölsa Dum sa...

Det är inte en sång, det är en kod :) Klura vidare hur den ska läsas!




... och jag hoppas jag har stavat rätt, annars blir alla sura.

Hexmaster sa...

I am become Lördagsfrågan, the Destroyer of Weekends.

Hexmaster sa...

Pölsan har satt den. Det enda i övrigt jag fått fram om koden är att T:et inte platsar bland alla U:n.

Pölsa Dum sa...

Det beror på att jag med andan i handen och väskan i halsen hade halkat till fel molekyl. U är ju i RNA, inte DNA, vet ju varenda skolunge!

Så kan det gå när man inte har sett en endaste molekyl på snart trettio år utan är siffernörd i stället för labbnörd :)

ATGTGGATCCTTAAAATAAACTCCTTTCGAGGAAATAAGCTCATTAACTGGGCGACAAGTCAAAATTGCCGGATCTGTAAATAG är DNA-versionen, men svaren blir desamma och det ska väl vara tryptofan om det inte räcker som upplysin så att någon av ala nin andra ser in-nebörden.

Pölsa Dum sa...

Lite lättare nu:

Förutom att börja och sluta sekvensen tillverkar koden Tryptofan-Isoleucin-Leucin-Lysin-Isoleucin-Asparagin-Serin-Fenyalanin-Arginin-Alanin-Asparagin-Lysin-Leucin-Isoleucin-Asparagin-Tryptofan-Alanin-Treonin-Serin-Glutamin-Asparagin-Cystein-Arginin-Isoleucin-Cystein-Lysin, och den som använder enbokstavsförkortingarna kan läsa svaret, med Q för O då.

Pölsa Dum sa...

WILKINSFRANKLINWATSQNCRICK, alltså.