2015-12-31

Bloggat 2015

Här är några av de mest lästa, kommenterade och/eller intressanta (i mitt tycke) bloggposterna under året som gått.

25 januari: Folk upptäcker woo
Då och då upptäcker yrkestyckare någon skeptisk favorit-fråga och förbluffas, om det nu är av homeopati, spökprat, biodynamik eller något annat. Reaktionerna tenderar att vara övergående.

19 februari: En skeptiker blir lurad
Confirmation bias kallas det när man tror det man vill tro, eller mer precist: När man tror det som passar ens världsbild. Det kan slå hårt och oväntat även mot den mest vältränade skeptiker.

10 mars: IS fejkade flagga
I den svarta flagga som rövargänget i Daesh använder finns vad som sägs vara profetens sigill. Sigillet är en förfalskning.

12 april: Myten om det gyllene snittet
Detta är en riktigt, riktigt spridd och ingrodd myt: Att det gyllene snittet skulle återfinnas i klassisk arkitektur, berömda konstverk med mera.

8 april: SVT "Debatt"
Vanliga skitprogram är inget att uppmärksamma. Ett skitprogram i public service som ger utrymme åt företrädare för vår tids farligaste villolära, säger det irrationella vaccinmotståndet, är värt att uppmärksamma. Detta blev också den mest lästa bloggposten i år. Vilket knappast hade med programmets försvinnande att göra, men good riddance hur som helst ...

26 maj: Faktoid i SAOL
I sin fjortonde utgåva blev SAOL komplett.

12 maj: Svensk scientologi tresiffrig
Denna vrickade obehagliga sekt som gjort och gör så många så illa, som fortfarande bevakas och väcker intresse. Hur många är de egentligen, i exempelvis Sverige? En kvalificerad gissning är 100-200 aktiva utövare.

3 juni: I slutet av kriget
Jag träffar en man som deltog i slutstriden i Berlin.

14 juli: Pluto, planeten som krympte och försvann
Jag firade de första närbilderna på Pluto med att lägga ut ett passande kapitel ur en av mina böcker.

4 augusti: Karmadillo-myten
En man skjuter mot ett bältdjur, kulan rikoschetterar och träffar honom i huvudet. Notismaterial blir världsnyhet när folk får för sig att kulan studsade mot själva djuret ... Vilket den inte gjorde, och inte hade kunnat göra.

1 september: Myten om fusk-ägg
En skröna om kineser som tillverkar konstgjorda ägg slog tydligen an en sträng i folksjälen. För spridning fick den. Håller för en granskning gör den inte.

4 oktober: Hockey-nazisten och andra hakkors
Apropå confirmation bias ... Skulle undertecknad vara immun mot myter, faktoider, skrönor och slikt? Givetvis inte. Den här gick jag på direkt.

18 november: Scientologer i Lomma
Lomma kommun hjälpte företrädare för en av världens farligaste (om än inte största) sekter att nå ut i ett i övrigt respektabelt sammanhang. Knappast av illvilja, det tror jag inte på, men av okunskap. För det är fler än ansvariga på Lomma kommun som inte vet att Droginformation.nu, I SAY NO DRUGS och allt vad de kallar sig är scientologer. Men scientologer är vad de är.

1 december: Den vita skåpbilen
En riktig klassisk klintbergare som jag inte tagit upp tidigare. Har setts i otaliga flöden, artiklar och varningar som på annat sätt sprids av välmenande, och den kommer att fortsätta dyka upp då och då.

6 december: Brun folie
Jag besöker en tomtearmé som bjudit in en skribent från Avpixlat.

Och så en gammal en som otippat fick nytt liv:

3 november 2009: Estniska nazister
Plötsligt vällde besökare in från Ryssland. Och det var denna bloggpost från 2009 de tittade på. Hemläxa i trollfabriken..?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blev förvånad hur otrevlig jag var i den estniska tråden. Det hade jag inte trott om mig själv. Fast jag ångrar intet :-)

MVH

Hans