2010-09-22

Mythbusters, SF - del 2

 

Nu ska jag bli lite tråkig och köra pressmaterial från M5. En anledning är hemlighetsmakeriet som kringgärdar sånt här. Vi får till exempel inte uppge några adresser (inte för att jag höll reda på dem) eller vad mytbustarna håller på med just nu. Bilder inifrån lokalerna, i synnerhet kontoren där planeringen sitter uppnålad, fick godkännas av produktionen så att de inte avslöjar något om kommande program. Vilket är just vad jag ska beskriva här... 

 

Detta verkstadsgolv är hjärtat i M5, den äldre och större lokalen där Jamies företag huserade även innan de började med Mythbusters. Maskiner och verktyg finns i ett antal rum intill, som man ibland kan gå, ibland klättra in i. Väggen till höger var särskilt fascinerande. Hur så?

 

Här lagras några kubikmeter - de staplas betydligt högre än vad som framgår av bilden - synnerligen blandade prylar från tidigare produktioner som kan tänkas komma till användning igen, i hundratals ordentligt etiketterade lådor. Clay, Big smiles, Snow flakes, Party, Christmas party, Model teeth, Airguns, Straws, Puppet heads, Fake food ... Och så vidare.

När jag fick höra om de pågående experimenten (de kör som regel två produktioner parallellt, åtminstone på M5) hoppades jag få se ett av dem, som jag av skäl jag inte alls kan ange än fann särskilt intressant. Nu blev det ett annat, som dessutom var tamare än de mer trotylstinna övningarna. Å andra sidan hade det den avgjorda fördelen att det krävde lite handräckning. 

Bilden högst upp tog jag med eftersom den visar taket. Så småningom hoppas jag kunna visa rörliga bilder därifrån, eftersom det var dit vi fick bege oss för inspelningen. Ifall ni varit med om sådant vet ni att det är korta, koncentrerade moment mellan långa stunder av väntan. (Militärer känner nog också igen sig.) Uppställda på linje med solglasögon, handskar och den officiella svarta T-shirten på oss - de kontrollerade särskilt att inga ovidkommande loggor syntes i bild - såg vi nog ut som en sorts privatarmé. Få se om det kan bli några sekunder i rutan vad det lider. Helt oavsett slutresultatet så var det nog så intressant att få en glimt av själva produktionen, med Adam pratandes in i kameran, radiokommunikation med Jamie m.m.

Inga kommentarer: