2010-02-17

Egghunter

Front 242: Headhunter (1988). En dunderbra (tycker jag) låt med en riktigt tetig (tycker jag) video av Anton Corbijn, Holland. Han kommer alltså inte från Belgien vilket bandmedlemmarna gör, och det är också Bryssels berömda Atomium (från världsutställningen 1958) som skymtar här och var. Men faktoiden i sammanhanget är en annan.



I videon förekommer ägg. Och äggskal. Lite varstans; när jag ser bilden ovan tänker jag att det ser ut som ett montage, men det är alltså tjejen med äggskals-hatten som står och väntar på mannen som bär jätte-ägget. Och så vidare.

Vadårå?

Jo, när Anton Corbijn, som för övrigt är mycket känd för såväl sitt fotograferande som videor för U2 och Depeche Mode, och en del annat dessutom, fick uppdraget Headhunter så hörde han lite fel - Egghunter. Och så fick det bli. "Something that is quite well known to the older music fans but less known to the new generation of industrial music fans ..." enligt artikeln jag hittade; jag gissar att jag räknas som older i sammanhanget men hade aldrig hört talas om denna osannolika miss förrän rätt nyligen. Ja ja.
Even after he knew the correct title was "Headhunter", he still wanted to keep the eggs throughout the video clip. The mistake gave birth to a very absurd clip which was brilliant. It shows that even mistakes can become great ideas.
Själv tycker jag att hans video är skit och allt annat än great, men hur som haver. Det är intressant hur det kan bli.

Och framför allt: Har man studerat faktoider så vet man att sånt här händer överallt, hela tiden. Och i allehanda sammanhang dessutom. Det är oerhört mycket läskigare än att folk kånkar omkring med ägg till låten Headhunter.

Källa: An egg or a head? Side-Line music magazine, 28 december 2006

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag måste säga att jag tycker att Corbijns video är intressant. Kanske inte great, men betydligt bättre än skit. Låten är dock helt lysande!

Men Corbijn är väl ganska känd för skumma videos. T.ex. Enjoy the Silence är ju inte heller helt enkel att förstå idén bakom...

För övrigt gjorde nyligen VJ Jaren en finurlig mash-up på Headhunter och Gwen Stefanis Hollaback Girl. (http://www.youtube.com/watch?v=sc71Z4qS330)