2008-05-30

Eljest

Sedan jag skrev följande inlägg har mina alerta & kunniga läsare upplyst om att eljest visst används som synonym för "annorlunda", nämligen uppåt landet. Där är eljest annorlunda, eljest annars.

Ur en större dagstidning*:

- Nä, det är vi som är eljest (ung: annorlunda).
- Vad menar du, frågade jag.
- Ja, vi är lite eljest vi svenskar. Vi är inte som dom andra.

Någon som inte hajar till? För åtminstone idag är eljest inte någon synonym till "annorlunda" i rikssvenska. Ska man välja ett enda ord i rikssvenska får det bli "annars":

Böj dig för spiran eljest biter svärdet

- August Strindberg, Mäster Olof

5 kommentarer:

Anonym sa...

Notera att det troligen finns två skilda bruk av "eljest":

"När Umeåpolisen började inse att de hade att göra med en serievåldtäktsman summerade en av utredarna sina tankar: “Ja — den som gjort detta, han är ju något eljest.” (Anekdoten berättas i Den 777:e mannen, boken om Hagamannen.)"

[...]

"För övrigt brukade min syster en gång adverbet »eljest« i en tentamen i juridik, varpå amanuensen som rättade skrivningarna anmärkte »första förekomsten sedan 1924« i marginalen.

Tydligen används »eljest« inte längre i dagligt tal söder om Öreälven.

»Nalta eljest«, samt det mer moderna »något annars« som man ibland tvingas höra, är för övrigt ett standarduttryck som täcker alla beteende från socialt avvikande till galen som en hund."

[...]

"Det nordliga användandet av eljest, eller ellers (älläsh) som det blir i trakterna kring Luleå- Boden, handlar om att någon är socialt avvikande [...] Det andra bruket, typ: I annat fall, är också vackert, men lite mer 1800-tals mainstream hippt, i mina ögon…öron."

Från Tunna skivor av Västerbotten + kommentarer.

Anonym sa...

Min ex-sambo och hennes familj är från Sundsvall och använder uttrycket precis så - som "socialt avvikande, excentrisk".

Hexmaster sa...

OK, det är alltså ett dialektalt bruk. Hemskt lessen! Eller snarare tvärtom. :-)

Anonym sa...

Nu visade sig ju detta inte vara resultatet av ett missförstånd, men annars är "ehuru" ett ord som ofta används felaktigt när folk vill slänga sig med gammaldags uttryck. Testa dig själv: betyder det "fastän" eller "eftersom"?

Gloinart sa...

Min farmor, ifrån Örnsköldsvik, använder ordet i mening "hur är det eljest" dvs, synonym för annars