2022-03-01

Att podda


- Faktoidpodden avsnitt 12 i Reaper. I spår två något så ovanligt (än så länge) som ett externt klipp. Med vad? Det får ni höra framigenom.

Avsnitten i min podd börjar som text – jag skriver vad jag ska säga. Det här momentet tar längst tid men är också det jag är mest van vid. Att skriva text som ska läsas högt är visserligen något annat än att skriva böcker, tidningsartiklar eller ens bloggposter som denna; där har jag åtskilligt kvar att lära.

Så länge som avsnittet är text är det trivialt att lägga till och ta bort, justera och stuva runt. När avsnittet väl spelats in kan minsta ändring vara nog så besvärlig. Så här lönar det sig att vara omsorgsfull.

Nästa steg är att tala in avsnittet. Jag har en portabel studio, även kallad inspelningsmojäng, som heter Zoom H6 och en rejäl mikrofon med bordsstativ. Den förra är vald på rekommendation från god vän som poddar, den senare ingick i ett "poddpaket" från etablerad och välkänd musikhandlare här i staden. Jag kan inte ljudbranschen för fem öre men de här prylarna är jag nöjd med; eventuella tekniska problem beror på mig, inte dem.

Sedan blir det "grovklippning": Jag går igenom inspelningen och klipper bort hummanden och hostanden, omtagningar och grodor. (Och det är märkligt hur man, eller åtminstone jag, kan snubbla på orden när jag läser högt i mikrofon, på ett sätt som aldrig inträffar när jag talar live inför publik.) Om något verkligen blivit fel kan jag spela in korta klipp som klistras in, men det böket slipper jag gärna. Programmet jag använder här heter Reaper, det är lite speciellt men med lite vana så går det någorlunda (i likhet med Photoshop och andra lite mer avancerade system använder jag väl någon procent av alla funktioner och finesser som finns). Jag har sällan med "externa" klipp, men ibland så – som här.

Sedan skickar jag filerna till firma Kwarnberg. Där förbättras ljudet, och jinglar läggs på. Med vändande post kommer en mp3:a. Den läggs in i poddavsnittet. Jag lägger in texten i en bloggpost, och så länkas avsnitt och blogg till varandra. Planerat publiceringsdatum ställs in – och så är allt klart.


Inga kommentarer: