From the mere fact of publication of my parody I think that not much can be deduced. It doesn't prove that the whole field of cultural studies, or cultural studies of science – much less sociology of science – is nonsense. Nor does it prove that the intellectual standards in these fields are generally lax. (This might be the case, but it would have to be established on other grounds.)- Alan Sokal: What the Social Text Affair Does and Does Not Prove (1997)
Sokal-affären inspirerade många efterföljare, och fortsätter att inspirera. Som nu senast Peter Boghossian och James A. Lindsay. De är båda aktiva skeptiker och ateister, har skrivit böcker som A Manual for Creating Atheists och Everybody is Wrong About God, och har ett rejält horn i sidan till genusvetenskap. Det var denna, i deras tycke pseudovetenskap, som de skulle avslöja med Sokals metod. De skrev en artikel som de kallade "The Conceptual Penis as a Social Construct", utan vare sig rim eller reson men fullproppad med begrepp, fraser och citat som skulle imponera på den förmenta expertisen i genren. De skickade in nonsens-artikeln till den etablerade tidningen NORMA, "International Journal for Masculinity Studies" – och fick avslag. Och vilket avslag sen.
We feel that your manuscript would be well-suited to our Cogent Series, a multidisciplinary, open journal platform for the rapid dissemination of peer-reviewed research across all disciplines.- Refuseringsmailet från NORMA
[...]
To ensure all work is open to everyone, the Cogent Series invites a “pay what you want” contribution towards the costs of open access publishing if your article is accepted for publication.
Att inte bara refuseras utan därtill rekommenderas att vända sig till en vanity journal, som tar betalt (riktpris $1350) för att publicera, det är så hård en refusering kan bli utan att bli direkt ohövlig.
Här skulle Boghossian och Lindsay ha gjort halt. Det experiment de tänkt ut hade misslyckats. Men de fortsatte. De uppmuntrades av Cogent-tipset, trots att de mycket väl visste vad den sortens tidskrifter går för. På något sätt trodde de att de samtidigt skulle kunna slå mot skräptidskrifter som publicerar vad som helst och slapp genusvetenskap.
The publication of our hoax reveals two problems. One relates to the business model of pay-to-publish, open-access journals. The other lies at the heart of academic fields like gender studies.- Peter Boghossian och James Lindsay, The Conceptual Penis as a Social Construct: A Sokal-Style Hoax on Gender Studies, Skeptic 19 maj 2017
Nu är det svårt att hänga med. För deras experiment uträttar inte alls båda delarna. Den som vill avslöja exempelvis genusvetenskap som trams med Sokals modell får göra som han och få en tramsartikel publicerad i en etablerad, välrenommerad tidskrift. Att vanity journals publicerar vad som helst mot betalning är ett helt annat problem som demonstrerats flera gånger (jämför Faktoider: Skräptidskrifter). Att en sådan publicerar en tramsartikel i genren X säger inte ett dyft om genren X.
Detta om Boghossian och Lindsays artikel. Nästa problem uppstod sedan de fått en artikel om sin föregivna sokalisering av genusvetenskap publicerad i Skeptic. Det är en etablerad, välrenommerad skeptisk tidskrift som sedan 1992 beskrivit myriader myter, vanföreställningar, bluffterapier och pseudovetenskapliga påhitt. Den borde inte publicera en artikel baserad på ett illa utfört och vantolkat experiment, just eftersom den är specialiserad på att granska illa utförda och vantolkade experiment. Och det var heller inte en undangömd artikel, utan den har hyllats särskilt av välkända skeptiker som Michael Shermer (chefredaktören) med flera.
Men dessa har även fått en hel del kritik. Det är viktigt; skeptiker följer inte, ska inte följa, någon "ledare" och oreflekterat apa efter, utan reagera när saker blir fel. Det händer då och då att även skeptiska kändisar och förebilder som Shermer, Sam Harris och Richard Dawkins har fel; ja, för den sistnämnde är det sedan länge snarare så, att det händer att han har rätt. Och när de har fel får de veta det, även av sina fans. Åtminstone de fans som inte är så mycket fans att de glömt bort att vara skeptiker.
Se även:
Phil Torres: Why the “Conceptual Penis” hoax was a bust: It only reveals the lack of skepticism among skeptics, Salon.com 23 may 2017
Massimo Piglucci, An embarrassing moment for the skeptical movement, Footnotes to Plato 24 maj 2017
7 kommentarer:
En som inte kan skilja på vanity journals (skräptidskrifter) och riktiga vetenskapliga tidskrifter är ju GP:s ledarkrönikör David Eberhard
http://www.gp.se/ledare/eberhard-rensa-upp-i-genusd%C3%A5rskapen-1.4305384
Varför står det "riktpris $1350" i artikeln när det i citatet står "pay what you want"?
"We feel that your manuscript would be well-suited to our Cogent Series, a multidisciplinary, open journal platform for the rapid dissemination of peer-reviewed research across all disciplines."
Det här är ingen riktigt imponerande refusering och ingen människa som kallar sig skeptiker ska visa någon som helst respekt för tramsämnet genusvetenskap som bygger på den kreationistiska premissen att beteendeskillnader mellan könen inte har någon grund i evolutionen (hint: de har dem, och kultur snarare förminskar än förstärker skillnaderna) och dessutom inte använder sig av strikt vetenskaplig metodik.
Se detta föredrag från Germund Hesslow om genusvetenskapen
https://www.youtube.com/watch?v=6Q8f-fpSOks
Anonym: Cogent kör "pay what you can" (hemsidans formulering, tuffare än "what you want"!) med $1350 som hint om vilken förmåga de förväntar sig.
https://cogentoa.com/faq
Alright, inga konstigheter där. Tack för svar!
Jag får erkänna att även jag "föll" för bluff-bluffen. Fick artikeln skickad till mig samt utdrag och hur bluffen gått till, men eftersom det är utanför mitt intresseområde gjorde jag ingen ansträngning att bedöma tidskriftens status, och antog att det var en någorlunda respekterat tidskrift. Tack för detta inlägg! Tyvärr kommer antagligen historien användas som generellt argument mot genusvetenskap (såsom David Eberhard gjorde) under många år framöver.
Men en liten randanmärkning: Det förekommer även att respekterade vetenskapliga tidskrifter tar betalt för publicering av olika skäl. Dels för att ge ekonomisk ersättning till reviewers (granskare), en syssla som vanligen är oavlönad/ofinansierad (det är inte ovanligt att publiceringstiderna blir långa just för att tidskriftsredaktörerna har svårt att få tag på lämpliga reviewers).
Ett annat skäl till att ta betalt för publicering är att universitet och offentliga finansiärer kräver att forskningsresultat skall vara fritt tillgängliga, sk open access, varpå det blir svårt för tidskriftägarna att sälja prenumerationer (vilket är den traditionella intäktskällan). Därför erbjuder man ibland författare att mot en avgift göra artikeln fritt tillgänglig för alla. Och så finns det någorlunda goda tidskrifter som tar ut publiceringsavgift istället för prenumeration.
Och självklart finns dessa "vanity journals". Tyvärr krävs det att man är någorlunda hemtam inom ett forskningsområde för att veta vilka tidskrifter som "håller måttet". Ett otyg.
/Håkan
Hej,
Vad jag förstår är det inte en "vanity journal" som de publicerat i utan den är mer fokuserad på open access. Dessutom verkar förlaget trots allt hävda att tidskriften sysslar med grundlig peer review innan publicering.
Eberhard förtjänar kritik, inget tvivel om det, men även den här historien ska nog tas på lite mer allvar än att bara viftas bort enligt kritiken ovan.
https://areomagazine.com/2017/05/21/sokal-affair-2-0-penis-envy-addressing-its-critics/
Mvh
Jörgen
Skicka en kommentar