2008-10-13

Lördagsfråga: Hitlers badrum


Fotograferna Lee Miller och Dave Scherman befann sig i Tyskland i andra världskrigets slutskede. Den 30 april 1945 var de i München. De gick omkring i den härjade staden, utmed (tänker jag mig) Prinzregentenstrasse i centrum, och kom omsider till ett torg. Enligt artikeln jag läser här så insåg de vems hus de kommit till först då, vilket jag håller för aningen osannolikt; men hur som helst så knallade de rätt in i Hitlers hem på Prinzregentenplatz 27. Där tillbringade de tre dagar.

För Hitler var ännu 1945 skriven i München. Han bodde där vid krigsutbrottet 1914, och hade tydligen aldrig flyttat därifrån officiellt. Var han kinesade i Berlin vet jag inte men han hade ju en rad andra tillhåll dessutom, favoritstället var villan Berghof utanför Berchtesgaden om vilken jag skrivit i faktoiden Örnnästet. Han kan knappast ha varit i München på ett bra tag.

I was living in Hitler's private apartment when his death was announced, midnight of Mayday... Well, alright, he was dead. He'd been an evil-machine-monster all these years, until I visited the places he made famous, talked to people who knew him, dug into backstairs gossip and ate and slept in his house. He became less fabulous and therefore more terrible, along with a little evidence of his having some almost human habits; like an ape who embarrasses and humbles you with his gestures, mirroring yourself in caricature.

- Josh R. Rose: "Occupying" Hitler's Bathtub

Om badrummet är något att gå efter så verkar det inte ha varit någon särdeles luxuös våning. Porträttet på badkarskanten kanske har satts dit för fotograferingen, kanske inte.

Den historiskt intresserade torde ha känt igen datumet; de flyttade in samma dag som han sköt sig.

Susanne satte badrummet och tipsade även om en sida om Miller, rörande en utställning i Malmö som jag inte sett (minns verkligen inte var jag såg bilden, men där var det inte): Lee Miller's War


Bonus-bild: Hitlers badrum i Der Bonker:

Youtube: Ich hock' in meinem Bonker

Inga kommentarer: