2008-10-09

Billgrens pris

Om Ernst Billgren och hans senaste, i Helsingborgs Dagblad resp. Metro:

Av hans eget skapande är boken, som utkommer i höst, det han helst vill tala om.

- Den heter ”Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor”. Jag försöker undvika åsikter och bara skriva fakta. Och jag har utlyst en belöning till den som hittar något fel. I så fall kan jag ändra till nästa upplaga.

Belöning?

Han utlovar nämligen konstverk till den som hittar fel i boken ”Vad är konst?”. Med tanke på att hans konst kostar runt en miljon kronor på auktionshusen kan det bli riktigt lönsamt att rätta honom.

Nu hittar jag varken uppgifter om prisets storlek eller antal. Men även om det så bara blir en kulört blompinne till Gumslöv så är själva greppet intressant. Att det finns fel i varje faktabok, oavsett hur mycket korrekturläsning som sätts in, är en övertygelse jag går runt på.

En bra grund skulle kunna vara August Strindbergs Anvisning att på 60 minuter bliva konstkännare från 1877. "Koloriten är fin, men likväl något svag i enskilda partier." Osv. Den kan faktiskt vara värd att läsa, med eller utan blompinne.


HD, 9 juli 2008
Metro, 8 oktober 2008

(Viktoria tipsade om detta. Hejsan!)

3 kommentarer:

Tore Kullgren sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Knuth

Datalogen Donald Knuth har gjort sig känd för en liknande metod: han skriver ut en check på $2.56 till den som hittar fel i hans verk.

Affektionsvärdet är så stort att ingen löser in checkarna.

Hexmaster sa...

Två å femtisex? Med tanke på att han skriver om hardcore data-teori, så borde rättningar värderas liite mer än så. Men, men. (Ja, jag har läst honom "på riktigt", när jag pluggade; dammtråkig men förvisso ofantligt kompetent)

Men om Billgrens "fakta" är i den stil som de Metro förevisar, så vete sjutton hur han definierar "fel".

" - Vad är konstens uppgift?
- Om någon börjar prata om konstens uppgift är den personen troligen nazist eller något liknande. Se upp!"

Bortsett från att jag sällan sett någon falla i Goodwins fälla så snabbt så, hm, hittade jag texempel följande artikel av Mikael Wiehe, publicerad i Clarté.

Konstens uppgift

VSB..?

Anonym sa...

Men det är som sagt inte penningbeloppet i sig som är det lockande: Knuth är så pass mycket en ikon att hans autograf är belöning nog. (Jag har själv fått en check från Knuth, btw. Så, nu var det sagt.)

För övrigt belönar han även fynd av buggar i sin programkod; för det är belöningen 327,68 dollar (dvs 2^15 cent).