2019-06-15

Lördagsfråga 568




6 kommentarer:

Unknown sa...

Brukar aldrig förstå en enda ledtråd i bildfrågor, men det här skulle kunna vara slaveriets avskaffande, liksom motsatsen. Jag satsar på det första. Kulier skall inte ha varit slavar, även om det väl var nära. Den andra kan handla om Haiti. Den sista är Napoleon som på slutet återinförde lagar om slavars frihet.

Känns skakigt, men det är åtminstone en gissning.

Pölsa Dum sa...

Tvåan (slavhamnen) sticker ut ur mängden, men de tre andra tydersvagt på att en borde försöka att skaffa ett liv.

Sven-Erik Saliv sa...

Ettan och tvåan spelar ihop. trean vet jag inte vad det är och fyran får jag inte in i sammanhanget än

Anonym sa...

Tvåan skulle kunna vara upphovet till de övriga (även om det då fattas ett 's' i Napoleon-bilden).

/magnus

Hexmaster sa...

Nu blev det lite "go" i den här frågan. Mycket bra! Det lurigaste den här gången skulle kunna bli att utse en vinnare; magnus verkar hittills ha varit närmast att ta allihop.

Pölsa Dum sa...

Så sant - ettan var lättfunnen som Nintendos första huvudkontor på spelkortstiden och då stjärnorna i trean är rätt lika dem som Mario kan springa ihop med såg jag Napoleon som Ranperūru - ett strategispel till 8-bitars NES som inte var något bra och chansade på att temat skulle vara stickspår i Nintendos företagshistoria. Magnus har mycket mer rätt, erkänner jag.