2019-03-31

2 665 855 746 664 djävlar [ska vara 2 668 866 746 664]

Djävulen och hans anhang förklarades vara "fallna" änglar utkastade från himmelriket och en matematiskt begåvad tysk teolog räknade för flera hundra år sedan ut deras antal: de är två triljoner, 665 miljarder, 855 miljoner, 746 tusen och därtil 664 stycken ...
- Jan-Öjvind Swahn, Klassiska symboler (Ordalaget 2006): Djävulen

Det här är en efterlysning. Jag kände igen uppgiften om djävlarnas antal så fort jag såg den. Men något verkar krångla med min google-fu, eller så har den gode Jan-Öjvind fått någon av siffrorna fel (jag antar att "triljoner" ska vara tusen miljarder, som engelska trillion, snarare än miljarder miljarder). För hur jag letar så lyckas jag inte hitta några andra uppgifter om djävlarnas antal, den tyske teologen eller hur han bar sig åt. Någon som vet besked?

Uppdaterat: 2 668 866 746 664 ska det ju vara. Tricky hittade ett av de lurigaste korrekturfel jag sett på länge.

5 kommentarer:

Tricky sa...

Min google-fu verkar vara i bättre skick. :-) Ja, herr Swahn har fått siffrorna fel; skall vara 2 668 866 746 664. Den som räknade ut det tycks ha varit Martin Borrhaus. Någon uppgift om metodologi har jag däremot inte kunnat googla fram.

Anonym sa...

Enligt europeiskt språkbruk det angivna antalet djävlar två biljoner, 665 miljarder, 855 miljoner osv.

Men den gode teologen måste ha räknat fel på några storleksordningar för om djävlarna skulle vara av människosläkte räcker väl ändå inte det sammanlagda antalet människor som levt genom årtusendena till så stora tal. Teologen måste alltså ha något fel i sin beräkningsmetod.

Anonym sa...

In one notable case, Martin Borrhaus claimed to have identified no fewer than 2,665,866,746,664 individual Devils tormenting his fellow Germans.

https://www.artscatalyst.org/sites/default/files/project_attachments/Speak%20of%20the%20Devil-4.pdf

Anonym sa...

Enligt noggranna beräkningar, som i sextonde århundradet verkställdes af den lärde och fromme professor Martinus Borrhaus, uppgår djäflarnas antal till icke mindre än 2,665,866,746,664. Det blir då utan vidare klart att de icke alla kunna vara af samma betydenhet eller ens socialt likställda. Nej, äfven här förefinnes en samhällsstege med otaliga pinnar.

https://interlinearbooks.com/literature/swedish/reader/asmodeus-och-de-tretton-sjalarna-samt-tre-noveller

Hexmaster sa...

Tackar! Hittade en annan uträkning av MB där underlaget framgår: "According to Martinus Borrhaus, the number of angels amounts to 399920004: 9 orders of 6666 legions of 6666 angels (Job, ch. II, p.25)."
Jag misstänker att antalen, änglar som djävlar, inte skrevs ut decimalt utan som ett antal (romerska) tal som skulle multipliceras med varandra.
Djävlar är väl per definition inte fd människor utan varelser av annan sort.