2016-10-10

Lördagsfråga 433: W N S E

  1. Millennium Square, Bristol. Sedan 1990-talet har det gjorts försök att använda beteckningen "West of England" som inofficiell beteckning på staden och trakten. (East of England är en regelrätt region på andra sidan av ön.)
  2. Från den med rätta mest kända scenen i den obeskrivliga filmen Three Miles North of Molkom (2008), där tanten t.h. misslyckas fullkomligt med att utöva Jedi-krafter.
  3. Från tv-serien South of Hell (2015).
  4. East of Eden (1955), såklart.
Denna lördagsfråga var tydligen åt det klurigare hållet i det redan kluriga lördagsfråge-spektrat. Men inte tillräckligt klurigt för att lura AH, som kom mer än tillräckligt rätt för att ge godkänt.

(Jag har kört väderstreck i varianter förut, för att inte bli en ren dublett lade jag in det lilla tillägget "of".)

1 kommentar:

AH sa...

Okej, då förstår jag. Tänkte väl att det skulle vara de fyra väderstrecken och inte något nordväst om det skulle vara, därav felkänslan. Var inne också och sökte lite på imdb efter titlar på de två andra väderstrecken med of efter. Hittade då också South of Hell samt West of Memphis. Tänkte att bilden på Bristol kunde vara hämtad från någon av dem och bild 3 från den andra av dem. Men eftersom det inte fanns något som kopplade England överhuvudtaget till någon av titlarna gav jag upp lite, även om jag nu inser att jag var inne lite på rätt spår vad gäller bild 3.