2016-08-22

Lördagsfråga 426: Whisky

  1. Det finns en rad sådana här vita hästar av varierande ålder i England. Den i Uffington är en av de finaste, även om den mer ser ut som en katt; kanske en ABC?
  2. John Walker Lindh, amerikansk taliban.
  3. Reshiram och Zekrom var omslags-Pokémon på Pokémon Black resp. White (2010); många "klassiska" spel i serien lanserades i par.
  4. Cutty Sark renoveras/återuppbyggs efter att 2007 ha härjats av en brand.
White Horse, Johnnie Walker, Black & White och Cutty Sark ger fyra (skotska) whiskymärken. Den var det ingen läsare som tog. Jag måtte ha missbedömt er.

2 kommentarer:

Christian_Henriksson sa...

Det tänker jag inte ta åt mig äran för, eftersom jag inte var inne på whisky alls. :)

Jag trodde temat var svart och vitt...

1) Vita hästar är ett slags demoner (kelpies) i skotsk mytologi och framställs ibland som svarta
2) John Walker Lindh som trots han var vit låtsades vara svart hiphoppare
3) Black and white
4) Cutty Sark vars galjonsfigur är vit och snidades av en hantverkare från Blackwall

Hexmaster sa...

Ha! Det färglösa tog jag som en hänvisning till trenden med färglös whisky utan sockerkulör. Din nyktra analys är värd en stjärna.