Serios has been producing "thoughtographs," as they are called, since 1955 and has undergone dozens of investigations, including one by LIFE. He recently became the subject of a book, The World of Ted Serios, written by a reputable Denver psychiatrist named Dr. Jule Eisenbud.- Paul Welch, "A man who thinks pictures", LIFE, september 1967
Det var i slutet av 60-talet som Ted Serios i Chicago blev känd för sin förmåga att skapa bilder med blicken. Han blängde in i objektivet på en kamera, en bild togs, och ut kom (Polaroidkameror nyttjades) en bild som inte alls visade Teds uppspärrade öga utan något helt annat.
Några exempel:
Thoughtographs kallades de, fotografier som inte var bilder av ljus (som foto-) utan bilder av Serios tanke, den tanke han lät emanera från sitt öga i exponeringsögonblicket. Änna ...
Efter att ha försökt att övertyga en och annan lyckades Serios till slut med Jule Eisenbud, doktor i psykiatri på University of Colorado. Denne lät utföra en rad experiment där Serios förmåga prövades. För dessa tog man med Polaroidkamera och Polaroidfilm, gärna av någon utomstående. Serios blängde mot objektivet, varpå en bild togs. Resultatet undersöktes. Sedan upprepades proceduren, igen och igen. I de mest ambitiösa försöken fick Serios klä av sig naken för att inte kunna smuggla med sig något.
Här är en filmsnutt från en sittning, som synes med en endast halvnaken Serios. Berättare på tyska men det går bra att titta även om man inte förstår det.
En detalj som kan vara lätt att missa är Serios så kallade gismo. Det var en hoprullad pappbit som Serios satte mot objektivet och stirrade in i. Så att det var lättare att fokusera, enligt uppgift.
Givetvis granskades denna gismo. Enligt uppgift ... Men det räcker att kasta ett öga (...) på den tyska filmen för att inse att förutsättningarna inte precis var optimerade för att eliminera fusk. För att uttrycka det synnerligen försiktigt.
I programmet Arthur C. Clarke's World of Strange Powers (1985) träffades Serios och Eisenbud för att se om begåvningen hållit i sig. Det gick så här:
De två skeptiker som kommer till tals i samma program presenteras som "experter på både fotografering och trollkonster". Charlie Reynolds och David Eisendrath var välkända fotografer och amatörmagiker, och sattes att granska Serios övningar. Det räckte att vara amatör på trolleri för att bli intresserad av hans lilla gismo. På en filminspelning såg de hur Serios smög in något i röret, med till visshet gränsande sannolikhet det som krävdes för att få en bild på bilden.
Det här inträffade förresten under James Randis storhetstid. Han förklarade vad som krävs av en gismo: En förstorande lins, en utklippt bit från en filmruta eller en diabild, och ett rör vars längd motsvarar linsens brännvidd (ca 4 cm eller så). Linsen i ena änden av röret, bilden i andra, röret appliceras med linsen mot kamerans objektiv, shoot. Det är lätt att röret blir lite snett, de misslyckade bilder man då kan få ser precis ut som de misslyckade som Serios producerade.
Avslöjandet publicerades i en fototidning, Popular Photography. Därefter hördes Serios inte av mer, med undantag endast för gästspelet 1985. Han avled 2006.
(Jag inte om, och i så fall vad, man ska säga om förfriskningarna. Det amerikanska programmet kommenterar det utan att nämna det, med "pausing only to collect essential supplies" när herrarna kommer ut från en spritbutik. För experimentets skull spelar det naturligtvis ingen roll hur luddig Serios ansåg sig behöva vara för att kunna prestera.)
Sessionen i den tyska filmen går ut på att han ska lyckas få fram en bild av en förhistorisk människa (därav klappen på dödskallen). Det var heller inga snabba och enkla procedurer. Hundratals bilder togs under flera timmar, varmt blev det också, så skjortan fick åka av, med mera. Men till slut lyckades han klämma fram bilder som den nedan. Till vänster.
Bilden till höger är däremot från ett diorama, uppfört 1933. Det visar neanderthalare som man föreställde sig dem på den tiden. Det finns (fanns?) att beskåda på Field Museum of Natural History, Chicago.
Wikipedia: Ted Serios
Skeptic's Dictionary: Thoughtography
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar