2023-08-30

Exit Humanism & Kunskap

Föreningen Humanism och Kunskap (HK) bildades den 11 december 2011 av Börje Peratt, Torbjörn Sassersson och Terry Evans […] Föreningen lades ner 2022 …

Den här hade jag missat. Har ju begränsat med tid & ork för flumputtarna … Fast just HK känner jag mig lite medskyldig till.

En av grundarna var Terry Evans. Han är ett självutnämnt ”medium”‚ det vill säga bondfångare, som fått ohemult med reklam genom tv-program som Det okända och Förnimmelse av mord. Jag är osäker på hans karriär i nuläget, men han har åtminstone gjort sig grova pengar i tramsbranschen, inte minst genom att utbilda andra bondfångare. För en sammanfattning från ”när det begav sig”, se Per Edman och Veronica Gardell: Terry Evans är en bedragare, VoF-bloggen 30 november 2011. Notera tidpunkten …

Vid den här tiden drev han en ”stödgrupp” på Facebook, kallad ”Terry Evans Vänner”. Den gav undertecknad idén att därstädes starta ”Terry Evans Ovänner”. Vilket inte föll i god jord, så att säga. Till exempel tyckte Börje Peratt, en annan HK-grundare, att det var en god idé att skriva till min arbetsgivare och framföra kritik av vad jag ägnade mig åt på fritiden (jag satte upp mailet på min anslagstavla). Så småningom lade Facebook ner TEO; de var redan på den tiden kända för irrationellt beteende och för att kunna påverkas av få men högröstade individer.

Så gick tongångarna när några få men högröstade individer grundade Humanism och Kunskap. Efter ett tag fann den sin form: Dess inledande fas som ett aggressivt anti-VoF övergick till en kulturell sällskapsklubb där new age var en hörnsten bland flera, varken mer eller mindre. Deras digitala verksamhet dominerades av ett fåtal skribenter, men det behöver ju inte säga mycket om verksamheten AFK.

Även utan förening drivs hemsida & Facebookgrupp vidare. Åtminstone tills drivanden tröttnar.


1 kommentar:

Anonym sa...

Du kan numera titulera dig bärare av Stora TEO korset, med eklöv och diamanter.

MVH

Hans