2023-07-30

Fyra grader av Prince


Cigarettmärket Prince är ju, för den som inte visste det, danskt. Innebär det att de är uppkallade efter en särskild Prince of Denmark..?

Första graden av Prince

Även hos den som inte var med på den tiden, som undertecknad, kan deras reklamslogan vara etsad i minnet – se, det var god reklam. Utformningen var enkel, måhända självklar: Glada kändisar sitter med en cigg i näven och tittar in i kameran. (Utan att ifrågasätta deras respektive kändis-status så erkänner jag att jag inte känner igen en enda av dessa; inte för att blandade kändisar är min starka sida, och att inte ens KB sätter damen gör mig lite bättre till mods.)

Andra graden av Prince

Men det stuket var alldeles för uppmuntrade, tyckte de som bestämde, om det nu var Konsumentombudsmannen eller Marknadsrådet. Så bilderna försvann. Först ersattes de med ”attribut”, där exempelvis en författare symboliserades av en skrivmaskin. Och så fick man ju ta med namnet, så folk skulle fatta vilken förment säljande kändis som avsågs. Någon sådan annons har jag inte hittat, därav den fria ytan ovan.

Tredje graden av Prince

Men även det stuket var alldeles för uppmuntrade, tyckte De Som Bestämde. Så attributen försvann. Nu återstod bara signaturerna av deltagarna. Och där går jag åter igen bet. ”Ingegärd Biehl” kan jag åtminstone läsa, men inga fler. Och jag har inte lyckats få fram vem hon var, eller vad hon var känd för.

Fjärde graden av Prince

Men även det stuket var alldeles för uppmuntrade, tyckte De Som Bestämde. Så nu försvann namnet med. Vem som gått över till Prince? ”Jag”. De slapp åtminstone att lägga ut någon ersättning …

För övrigt är annonserna av första graden från 1966–67, tredje graden från 1974, och fjärde graden från 1975. Så det tog ett decennium för Prince:arna och Prince:ssorna att upplösas uti dagg och tina bort (Akt I, scen 1).


3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Har kollat befolkningsregister, men de ger ingen antydan om vad Kerstin Ingegärd B. sysslade med. Nu sysslar hon med att vara en vördnadsvärd äldre dam vad jag kan se. Kan möjligen vara en förväxling med Sigrid IngegErd B., men vad jag kan se är registren konsekventa med att ha E för den ena och Ä för den andra i Ingegxrd.

Den rökande damen på bild, kan det möööööjligen vara en ung Siw Malmqvist? På något sätt ser hon bekant ut, men många snygga brudar såg väl ut ungefär så där vid den tiden. Gubbsen verkar helt obekanta.

Exostor sa...

Jag får signaturerna till Bengt Dessman och Jenny eller möjligen Jerry Svensson. Inga träffar på att någon skulle ha varit mer eller mindre känd dock.

Anonym sa...

Gjorde inte både Hagge Geigert och Henning Sjöström reklam för Prince?
Eller minns jag fel här ..