2023-09-08

Start för Start?

[bla bla bla bla] 1974 var också året som vi började tillverka START!

- startfrukost.se: Vår historia

I en klämkäck svada, av ett slag som bara en reklambyrå kan få ur sig, ingår minst ett påstående som, beroende på hur "vi" tolkas, kan vara osant. Ett annat exempel på reklambyråernas andra specialitet, att luras utan att ljuga, återfinns i sajtens inledning s a s:

Havren är den viktigaste ingrediensen i START! Havren odlas med omsorg och kärlek av bönder från Lantmännen. Så var det vid lanseringen 1974 och så är det nu.

- Ibid., förstasidan

Här får man också lätt intryck av att det var företaget Lantmännen som lanserade Start 1974. Vilket inte stämmer.

Marabou–nytt: […] Knaprigt rostade havreflingor – två smaker, den ena för russinälskare.

- Svenska Dagbladet, 22 mars 1974

Start, rostade havreflingor för frukostbordet som jag vägrar att skriva på något annat sätt, lanserades våren 1974. Det är fullt möjligt att havren redan då odlades med omsorg och kärlek av bönder från Lantmännen – åtminstone senare var Kungsörnen huvudlevarantör. Men det var inte Lantmännen som började tillverka den. Det var Marabou, chokladfabriken som inte bara ägnat sig åt choklad. De tillverkade Start fram till 1995. Då köpte Cerealia flingorna från sammanslagna Kraft Freia Marabou. Cerealia slogs i sin tur ihop med Lantmännen 2007. Det var först då som Lantmännen kunde börja tillräkna sig Start.

Så långt är det lätt hittad information. Ett lättviktigt debunkande, på alla sätt. (Det är fullt möjligt att en mindre påfrestande copy på startfrukost.se hade avhållit mig från att skriva denna bloggpost.)

Denna detalj var lite klurigare, och därmed roligare. ”Start” var nämligen inget nytt namn i Marabous produktportfölj 1974. Det hade använts 40 år tidigare om en choklad med russin och mandel. ”Starten” skulle alltså ursprungligen ha syftat på motorfordon … Och den produkten säljs än idag, nu med ett tråkigare namn:

Frukt & Mandel är en riktig energikick som hängt med svenskarna på skidturer och utflykter sedan 1934.

… Men det är roligt att de uppmärksammar att ”frukt & mandel” är samma vara som 1934 års Start. Vissa har bättre känsla för historien än andra.

Jag vet inte när Marabou slutade att använda det namnet om den produkten. Någon gång i mellantiden ska man ha använt namnet om en engelsk kola (enligt Edward Blom: Marabou-mix, Företagskällan 29 november 2019). Och på 1970-talet var det tydligen ledigt för ett försök i en ny bransch, där varan hade åtminstone russinen gemensamt med en föregångare.

Som en personlig reflektion hade vi inte Start hemma eftersom det innehöll för mycket socker. Efter att ha smakat hos en kompis insåg jag att saker inte behöver vara goda bara för att de är onyttiga.

Till sist: Om Lantmännen Cerealia är sämre på historia och reklamupphandling än Marabou så är man å andra sidan bättre på något annat och omätligt mycket viktigare. Direkt efter invasionen av Ukraina inledde man nämligen arbetet med att avyttra sina ryska verksamheter. Att Marabous ägare Mondelez inte alls har gjort något sådant har fått mig att för all framtid tappa smaken för allt vad Marabou heter.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra med din bojkott, man kan tro att småsaker som en chokladkaka inte spelar någon roll men om många gör det spelar det roll. Jag har en Ukrainsk flagga väl synligt i mitt hus och en dekal med samma flagga på min bil, samt har inte druckit ett glas vodka från Putains diktatur sedan övergreppet började. Ukrainsk vodka är däremot bra.

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Just Marabou/Mondelez har fått en hel del uppmärksamhet och jag är inte ensam om att bojkotta dem: SJ, SAS och Försvarsmakten minsann är också med. Det är något man kan göra, här på avstånd.

Anonym sa...

Inte heller jag köper Marabou-produkter numera. Jag föreställer mig att Mondelez bokstavligen inte ger ett öre för moralen utan gör en ren penningkalkyl huruvida det lönar sig bäst att uthärda en bojkott med minskad försäljning i väst eller helt sluta göra affärer med Ryssland. De har, föreställer jag mig, kommit till slutsatsen att det är mer ekonomiskt lönsamt att fortsätta göra affärer med Ryssland så det är vad de väljer.

Ifall bojkotten blir starkare ändras deras kalkyl. Personligen anser jag dessutom att deras kalkyl inte bara är helt likgiltig för moral utan även är fel om man bara tänker i pengar.

Marabou är ett oerhört starkt varumärke i norden och särskilt Sverige. Försöker man räkna skadan på varumärket blir nog kalkylen mycket annorlunda. Kvartalkapitalism och överfokus på det som är lätt att mäta leder inte bara till omoraliska beslut utan till rent dumma beslut.

Sensemaker



Anonym sa...

'Kvartalkapitalism och överfokus på det som är lätt att mäta leder inte bara till omoraliska beslut utan till rent dumma beslut.'

Klokt sagt, tag det rätta – tag Cloetta. Något med storken på kommer jag aldrig befatta mig med. Köper de ett dussin Gripen till Ukraina kanske jag ändrar mig.

Uppvuxen typ kilometern bort från Cloetta-fabriken.

Huruvida de handlar med skurkstater har jag ingen aning om.

MVH

Hans

Exostor sa...

Pringles har i Ryssland släppt chips med text på förpackningen ungefär lydande: lycka till i kriget.

Botten is nådd.

Anonym sa...

Pringles ... Är du säker?

https://disinfo.detector.media/en/post/in-russia-they-sell-pringles-chips-with-a-taste-of-victory