2023-09-04

Karl XII med Lill-Babs

- Lill-Babs, Karl XII (EP, Karusell 1960)

Denna schlager kände jag inte till. Det verkar inte så värst många andra heller ha gjort, ens när den var ny. Frk Svensson hade slagit igenom året innan och nog skrevs det om henne, men inte om just denna melodi. Som för övrigt skrevs av norske Arne Bendiksen, för att sedan översättas till svenska av Sven Paddock, här under signaturen Bo Roger. Jag har inte hittat någon norsk historik så den verkar enbart ha förekommit på svenska.

Jag tyckte att låten i sig var speciell nog för att bloggas om. Sen så hörde jag dessutom ett fel i texten. Hör ni det? Finns på Spotify: Karl XII och på tuben såklart, som här:

Jag har skrivit denna sång

om en kung som fanns en gång.

Alla hjältars överman

Karl den XII hette han.


Fyllda femton år han sköt

som en karl med sin musköt.

Gick omkring och knäppte björn

i Kungsör och Södertörn.

Stövlarna de gick till knät

på detta lilla, lilla majestät.

Men i sin blåa krigarskrud

var han skägglös dundergud.


Blankt han drog sitt tunga svärd

slogs för allt vad han var värd.

Skrämselhicka fick polack

och moskoviten bara stack.

Ja ska man tro på Heidenstam

Stod han mest i rök och damm.

Men en mindre fin merit

var Poltava och Turki’t.


Efter sin kalabalik

red han hem i vild panik.

Till sitt fosterland igen

det rekordet står sig än.


Han som drev en värld på flykt

fick en sorglig ändalykt.

Fåglarna i högan sky

siktar nu mot hans staty.

- A. Bendiksen

I den vita texten som följer beskrivs felet – markera för facit.   > De bevingade orden ”Kung Karl den unge hjälte / han stod i rök och damm” skrevs av Esaias Tegnér, inte Verner von Heidenstam. Tegnér skrev sin dikt, späckad med bevingade ord, till hundraårsminnet 1818. Det var kanske von Heidenstams Karolinerna (1897–1898) som Bendiksen tänkte på. Några nödrim behövde han inte så något sådant är det inte frågan om. <


1 kommentar:

Wulfahariaz sa...

Nu förstår jag inte det där med nödrim. "Heidenstam" och "damm" ser väl ut att kunna vara just det. (Även om jag också tror på bakfotsfel här.)

Ovän av oordning undrar även lite över "i [...] Södertörn".