2014-10-09

Köra fort över fartgupp

När man kommer till sådana här fartgupp så får man ju köra sakta eller riktigt sakta för att komma över utan problem. Det sägs att de som kör utryckningsfordon har ett knep, att de utnyttjar en inbyggd egenskap hos guppen som gör det möjligt att blåsa på utan att skaka sönder: Om man håller exakt rätt hastighet kan man köra riktigt fort, typ 70 eller mer.

Känns det igen?

Historien har flera egenskaper som borde ge den åtminstone en viss viral framgång. Den beskriver något som kan göra livet en smula enklare, den beskriver en hemlighet som en liten grupp invigda inte avslöjar för oss andra, den är inte helt okomplicerad att pröva, och misslyckade försök har en given ursäkt: Hastigheten var inte exakt rätt.

Jag har ännu inte stött på den "på fältet", säger mött någon som trott på den. Trålningar på nätet ger strödda resultat. Någon som rör sig i mer insatta kretsar?

Uppdaterat med såväl relevanta som icke-relevanta länkar:
xkcd: Speed Bump - Kan man dödas av ett fartgupp?
Mythbusters: Bumpy Ride - Kan man köra fort över "tvättbräds"-väg?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte Mythbusters testat detta?

Hexmaster sa...

Menar du det testet som jag nu länkat till? Det handlar om ojämn väg snarare än ensamma gupp.

Speeder84XL sa...

Det handlar nog säkerligen inte om att köra en viss precis hastighet - utan om att över en viss hastighet så minskar skakningarna.
Hjulens rörelser blir väldigt snabba och går tillbaka till utgångsläget direkt efteråt (samtidigt blir det inte så stora rörelser att fjädringen går i botten). Stötdämparna kan då inte överföra så mycket kraft till den fjädrade massan (kaross, motor mm som utgör det mesta av vikten på en bil) som skulle behövas för att denna ska kunna följa rörelsen. I lägre fart överförs mer skakningar - tills dess att man kör så sakta (under ca 15-20 km/h) att skakningarna istället blir så långsamma att dom inte känns så mycket.

På ett ställe nära där jag bor fanns det såna farthinder och några killar som jobbar där kom på att man kunde gasa på så kändes dom knappt (blev lite förvånad första gången jag åkte med en av dom). Lite senare byttes dom ut till en vanlig stor "bula" istället. Det kanske var för många i området, som kom på trixet.

Förövrigt skulle det vara svårt att hålla en exakt hastighet med en vanlig bil, utan hjälpmedel som t ex GPS eller radar - nästan inga bilar har en korrekt hastighetsmätare och i en del fall ändras det även när man t ex byter mellan sommar och vinterdäck (olika rullningsomkrets). Felvisning på upp till 10% för hög hastighet är inte ovanligt (tillverkarna ställer medvetet mätarna fel så att dom visar för mycket p g a dumma EU-lagar. Annars kan dom bli stämda om någon torskar för fortkörning p g a en felaktig mätare).

Bowground sa...

Runt omkring där jag bor finns det ganska många farthinder i form av gupp. Genom min egen utforskning har jag kunnat konstatera, det som borde vara uppenbart för vem som helst, det vill säga att bilens egenskaper, guppets utseende (längd branthet och höjd) samt farten spelar roll för vad som händer med bilen.

Några få gupp har jag hittat en bra hastighet att passera ca 45-50 km/h, med just min bil och utan någon större diskomfort. Två av dessa blir betydligt sämre i den hastighet som de är avsedda för dvs 30 km/h. Och runt 20 km/h är de mycket obekväma.

Men de flesta har jag inte hittat en bra hastighet för. För några finns det troligtvis inte. För andra är den troligtvis så hög att jag varken vill eller vågar testa. Men jag är relativt säker på att bilar med avancerade fjädringssystem (typ Range Rover) kan passera många av de vanligaste gupptyperna i ganska hög hastighet (typ 70 km/h), utan några större problem.

Angående hastighet har jag aldrig hört att det skulle krävas en exakt sådan. Det förutsätter att de olika parametrarnas idealzoner är både smala och har en väldigt liten överlappning. Min gissning är snarare att ett visst gupp för en viss biltyp har en optimal hastighet där en skillnad på plus/minus 10 % inte gör någon större skillnad.

Att hålla en exakt hastighet är däremot ganska lätt, alla bilar som har farthållare brukar ha en noggrannhet på en procent eller bättre numera enligt min erfarenhet.

Att hastighetsmätarna visar fel är korrekt, men det påverkar inte farthållaren.