2014-10-24

Julikrisen på 400 sekunder

På tisdag kl 19.30 är det dags för Pecha Kucha på nöjespalatset Park Lane, Avenyn i Göteborg. Det är det här konceptet, jag förklarade det häromåret, där en person står och pratar till ett bildspel med 20 bilder, varken mer eller mindre, som var och en visas i 20 sekunder, varken mer eller mindre. I detta rigida och kraftigt begränsade format kan vad som helst avhandlas.

Själv ska jag berätta om hur det gick till när skotten i Sarajevo blev ett världskrig. Om man stryker utvikningarna blir det ganska lagom.

Entrén är fri så det är bara att ramla in. Eller knô sig in; de som jag varit på har dragit rejält med publik så det är en idé att komma i god tid.

Här är förresten hela gänget (kan komma att ändras, ej i slutgiltig ordning). Kanske där syns några andra namn eller ämnen som förefaller intressanta, på ena eller andra sättet?
* Peter Olausson – Hur första världskriget bröt ut
* Freija Frändberg & Maria Johansson – Bobygget
* Janne Björge – Vikten av att minska glappet
* Magnus Eriksson – Heta linjen
* Maurice Westerlund – Dr Space
* Monique Wernhamn – The sustainable woman
* Jakob Wenzer – ADHD & kreativitet
* Hanna Norlin – Ett land som heter Afrika
* Linda Spåman – Äkta spåman tarot
Facebook: Pecha Kucha GBG

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läste om pecha kucha i Wikipedia. Det gjorde mig ganska skeptisk. Där stod att konceptet hade kommit fram år 2007 och at det är ett varumärke. Om jag minns rätt användes konceptet och namnet här i Finland redan på 80-talet (om inte det sena 70-talet) av arkitekturstudenter som då använde riktiga diaprojektorer, och att det kom till efter någon exkursion till Japan.