2011-10-03

Lördagsfråga: Tyrann-kungar


  1. Christian 2 - så numreras faktiskt kungarna i Danmark - även känd som Kristian II "Tyrann" i Sverige. Dock aldrig, som vi vet, Kristian den Gode el.dyl.
  2. En "Northern Royal Flycatcher", ingår i tättingfamiljen Tyrannidae som även på svenska heter Tyranner.
  3. Terex är ett avknoppat GM-företag som tillverkar grävmaskiner, truckar, jättetruckar m.m.
  4. Marc Bolan i bandet Tyrannosaurus Rex, senare T. Rex.
Alltså tyranner, ett ord som ursprungligen verkar ha avsett härskare ö h t, därefter sådana som kuppat till sig makten (oavsett hur de sedan förvaltade den) och kungar. Jens & Sara satte den lite klurigare dubbelfrågan.

3 kommentarer:

bosjo sa...

Det är säkert jag som inte hänger med i svängarna, men var är kopplingen mellan Terex och tyranner? Enligt wikipedia är ju terex bildat av "terra" och "rex".

Jens sa...

Terex hade jag aldrig tagit. Och jag fattar inte heller riktigt var tyrann-elementet kommer in i den ledtråden, är det namnlikheten med T-Rex?

Credit where credit is due, förresten: min fru Sara var högst delaktig i att knäcka nöten.

Hexmaster sa...

Att "Terex" liknar "T-Rex", ja? Om ni tycker att det är långsökt vet jag inte hur vana lördagsfrågeknäckare ni är. :-)

Credit where credit is due: Jag uppdaterade bloggposten.