2016-03-19

Lördagsfråga 404


3 kommentarer:

Christian_Henriksson sa...

Jag får för mig att detta kan vara filmatiseringar som Disney har gjort. Första bilden ser ut som stora stygga vargen, bild 2 ett alternativt Disneyslott och tredje bilden en rysk filmatisering av Pinocchio.

Joakim E sa...

Jo, något med Disney fast inte Disney bör det ju vara. Slottet är förresten från en nöjespark i Peking.

Pölsa Dum sa...

Det stämmer bra:

Tvåan ligger i Shijingshan i Peking, i en nöjespark där allt påminner om sådant man sett tecknat i Väst, sagoslott och sådant - men bara lagom mycket för att inte bli flagrant varumärkesintrång,

trean är Aleksej Tolstojs Buratino, en sovjetvariant av Collodis Pinocchio, som blev film otecknat redan 1939 medan Ward Kimball fortfarande satt och skissade på hur många armar Benjamin Syrsa skulle ha. Bilden här är väl från 1959 års ryska version.

fyran är Kimba, inte Simba :), en anime som skaparna av Lejonkungen nog hade sneglat lite på,

och ettan var svår att hänga in. Långnosade vargar har många ritat, och känner jag mig själv rätt kommer jag bara att börja från toppen och titta ögonen ut ur skallen på gamla Tex Avery-klipp hellre än att leta fram den riktiga tecknaren :)