2013-05-14

Obsoleta ikoner

Bildgåta! Någon som känner igen detta?

Okej, jo, det gör ni ju. Utom möjligen de allra hippaste cyber-snubbarna.

Men lite intressant är det väl, att vi har en allmänt känd och nyttjad symbol som de allra, allra flesta ser betydligt oftare än det som avbildas.

Den här då? När såg du senast en sådan i verkliga verkligheten? För min egen del misstänker jag att det var vid den senaste flyttstädningen. När jag senast använde en? Ingen aning. För fem år sedan? Tio..?

Men som ikon ser vi disketterna överallt. Vet kidsen vad det är? Kanske, kanske inte. Men det spelar ju ingen roll så länge man vet vad symbolen innebär.

Denna universella symbol, ofta ännu mer stiliserad till en parentes på lut eller horisontellt, återfinns på den mest avancerade högteknologiska smart-telefon.

En klassisk bakelit-kluns - de var tyngre än de ser ut. Jämfört med sina inte fullt så lastgamla ättlingar så är telefonluren den detalj som utvecklats minst. När såg du en sådan sist? När pratade du senast i en? Men dagligen nyttjar vi symboliska telefonlurar på apparater vars utformningar inte ens påminner om dess förfäder.

Här är det ramen som är grejen. Svart med vita rektanglar och en bild i mitten... Eller, varför beskriva det som alla känner igen och vet vad det är. Inte för att jag vet om jag sett någon på riktigt.

Film på rulle, alltså inte för fotografering utan för film, har på sistone fasats ut mycket fort, har jag förstått. Så fort att det snart blir eller redan är problem med reservdelar, maskiner för att digitalisera och därmed bevara gamla filmer, med mera.

Den här kändes lite egendomlig som "obsolet ikon" - tills jag försökte hitta en bild på den äkta varan.

En klassisk mapp, så som vi sett dem miljoner gånger som digital liknelse. Även om arkivskåp med mappar på rad ingalunda är lika passé som exempelvis disketter.

 
Den här skulle mycket väl kunna vara vilken äggtimer som helst. Även i moderna sammanhang används de ju lite varstans.

Det behöver inte vara en sån här som ikonen syftar på. Fast det borde det vara, tycker jag nog.

1 kommentar:

Dennis sa...

Jag har en diskett liggandes på skrivbordet. Funderade så sent som tidigare idag när jag städade varför den fortfarande ligger där. Vet inte vad som finns på den, och har ingen dator med diskettstation heller. Får se om jag vågar slänga den, kan ju gå miste om något viktigt.