2013-03-11

Tio år med faktoider


Newtons äpple - Frankensteins monster - "viking" - guldfisk. Det vet vi vad det är.

För några år sedan stötte jag på ett nytt ord: faktoid. Det är bildat på samma sätt som planetoid (planet-lik) och humanoid (människo-lik), i detta fall har man utgått från ordet faktum; en faktoid är något som ser ut som ett faktum, men som inte är det. Osanningar, halvsanningar, missuppfattningar och liknande, som är allmänt accepterade som sanningar.

Ordet myntades av Norman Mailer 1973, i förordet till hans bok om Marilyn Monroe (som förvisso var, och är, föremål för åtskilliga faktoider). Till svenskan anlände det 2001, då professor Martin Kylhammar hade användning för det i tidskriften Tvärsnitt. Senare lanserade han det även i tidskriften Dagens Forskning där en artikelserie på temat gick ett tag. Det fick förresten Lars-Gunnar Andersson att ta upp nyordet i en artikel, med den sammanfattande slutklämmen: "Nu har fienden fått ett namn." Men det var inte förrän jag något år senare snubblade över en av artiklarna ur Dagens Forskning på nätet som jag fastnade på allvar.

Jag minns inte vad jag var ute efter, eller vad jag först stötte på, men efter att ha läst några av artiklarna så var det särskilt två faktoider jag fastnade för: Att den Kristian som kallades Tyrann i Sverige samtidigt skulle ha kallats Bondekär eller Kristian den gode i Danmark (till vilket ju även Skåne räknades på den tiden), samt att chefen för det amerikanska patentverket 1899 skulle ha sagt att verket lika gärna kunde läggas ner eftersom "allt som går att uppfinna är uppfunnet".


- Ur en av de många artiklar jag skrivit på ämnet

När var "något år senare"? Den allra första anteckningen om att jag på allvar börjat intressera mig för försanthållna osanningar, missuppfattningar och halvsanningar hittar jag från den 11 mars 2003.

Tio år senare har jag, få se:
  • hemsidan faktoider.nu med nästan 500 sidor
  • Faktoider-bloggen med dagliga inlägg sedan över fem år tillbaka
  • en Facebook-sida med hyfsad aktivitet
  • ett Twitter-konto där jag t.o.m. skriver då och då
  • kanske 100 artiklar utgivna i olika tidningar
  • en rad mer eller mindre faktoid-relaterade böcker som dessutom lär ha sålt bra
  • en radioserie
  • artikeln "faktoid" i NE
  • fått tillfälle att träffa myriader personer, kända som okända men alla intressanta
  • och sist men inte minst ett intensivt medlemskap i den skeptiska föreningen VoF, utan vilket livet idag varit så annorlunda att jag varken kan eller vill föreställa mig det.
Värt att fira, kort sagt.

Ja, och så alla dessa lördagsfrågor. Nr 251 (om jag inte räknat fel någonstans, vilket jag helt säkert har) sattes av Joakim E., ännu en av alla de obegripligt kunniga och kvicktänkta som besöker bloggen och besvarar lördagsfrågor långt fortare än jag sätter ihop dem.

Inga kommentarer: