2013-03-25

Lördagsfråga: Blodsmystik

  1. Ketsuekigata Danshi (2009) är japansk anime. Fyra gossar med olika personligheter tvingas att stå ut med varandra. Det ovanliga är att personligheterna kopplas till deras respektive blodgrupper. Här har vi Soma Aichiro, mönstereleven med blodgrupp A. (Officiell hemsida)
  2. My boyfriend is Type B (2005) är en film från Sydkorea, det enda land utanför Japan där ketsuekigata slagit igenom. Handling: Hon är A, han är B. Hur ska det gå. Jo. Etc.
  3. Ketsuekigata betsu onna ga kekkon suru houhou (2009) betyder något i stil med "Hur kvinnor med olika blodgrupper blir gifta". Här är det Sachie, blodgrupp O.
  4. Bloggaren RealCrazyMan har länge ritat "blodgruppsgubbar" med övertydligt angivna blodgrupper. Nu har den filmats. Premiär 7 april.
Den gemensamma nämnaren är alltså den japanska blodgruppsläran ketsuekigata, enligt vilken din personlighet styrs av din blodgrupp. Den har fortfarande inte slagit i västvärlden, mer än det avlägsna ekot blodgruppsdiet.

Pölsa Dum satte den grupperingen först.

8 kommentarer:

Magnus sa...

Vi hade en japansk kollega på jobbet ett par år.

Han satte 4 av 5 blodgrupper i den närmsta gruppen utifrån våra personligheter.
Har för mig att han gissade 1 grupp per person, utom för två pers där han hade två alternativ.

Lite imponerande ändå.

Nej, vi hade inte diskuterat våra blodgrupper innan gissningen. Några av oss fick t.o.m. kolla upp sin grupp efteråt för att avgöra om han hade rätt eller ej.

I min skala på tokiga idéer hamnar nog denna närmare "plausible" än astrologi och homeopati, om än rätt långt bort ändå.

Lena Synnerholm sa...

Du kanske bara minns träffarna, och inte missarna? Att personlighetstyper skulle bero på blodgrupper, faller på sin egen orimlighet. Vilket blodgrupp man har, är till hundra procent ärftligt. Dom fyra blodgrupperna ärvs dessutom, på det klassiska mendelska viset. (A och B är dominanta, medan 0 är ressesiv.) Däremot är personligheten bara ärftlig, till 40 – 50 procent. Till det kommer att människors personlighet, varierar steglöst efter flera skalor. Det råder därför ingen enighet om, vilka personlighetstyper som finns. Några olika har förstås föreslagits. Man jag tvivlar starkt på, att någon av indelningarna har vetenskapligt stöd. Rätta mej om jag har fel!

Magnus sa...

Nja.. Han gissade ju fel på en av oss som sagt.

Visst, jag tror inte på att det finns en korrelation över stora populationer, men enligt hans personlighetsindelning stämde det bra på oss.

Jag har inte träffat någon som utifrån min personlighet har gissat lika bra när jag är född på året.

Lena Synnerholm sa...

Om du verkligen minns rätt ser jag det, som en statistisk lyckoträff. Killen föreslog två var, för två olika personer. Jag ser det som bevis för att personlighetstyper, inte har några skarpa gränser. Jag tror i alla fall inte dom har det.

Albin E sa...

Gjorde han? Jag ser inget om ketsuekigata . Jag ser bara blod i svaret

Lena Synnerholm sa...

Poängen med ketsuekigata är en föregiven koppling, mellan blodgrupp och personlighetstyp. Min poäng är att modern hjärnforskning, inte ger något stöd för den.

Ole Bull sa...

Pölsa är kung

Hexmaster sa...

Man kan svara så att frågeställaren inser att svaret är funnet, men utan att sabba den eventuella lördagsfrågeglädjen (eller vad som nu driver er) för övriga.