2015-10-25

Minnie Pearl om Kennedy/Lincoln


Listan över påstått märkliga paralleller mellan morden på Lincoln och Kennedy (länk till Faktoid-post från 2007) är en modern klassiker. Vad jag inte visste förrän nyligen var att den började som en låt.

Skivan släpptes 1965, därefter 1966 på en betydligt större etikett. Den nådde som bäst plats 39 på Billboard-listan. Texten framförs av countryartisten Buddy Starcher. Textförfattaren anges, åtminstone på skivomslaget här, vara en viss Minnie Pearl.

Jag vet inte hur man tänker sig den som, på allvar eller på skoj, skriver en text som Kennedy/Lincoln-listan. Men jag hade inte förväntat mig en kvinnlig ståuppare som hade sydstatsdialekt, frasen "Howdy!" och en hatt med prislappen kvar som sina schticks.
Pearl's comedy was gentle satire of rural Southern culture, often called "hillbilly" culture. Pearl always dressed in styleless "down home" dresses and wore a hat with a price tag hanging from it, displaying the price of $1.98.
- Wikipedia: Minnie Pearl

Minnie Pearl hette egentligen Sarah Cannon. Hon var en av stjärnorna på sin tid, långt mer känd än Buddy Starcher. Jag har inte hittat minsta smul information om hur det gick till när hon satte ihop listan. Om det alls inträffade..?

Inga kommentarer: