2011-10-29

Lördagfråga: Kvartett

5 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen Tomas v. Brömssen (2) och har sett bilden på den glösögonlöse Woody Allen (1) tidigare. Annars hade jag aldrig känt igen honom. Det dessa två har gemensamt förutom att de är skådespelare och komiker är att bägge spelar klarinett. Då jag inte har en aning om vilka de övriga två är får klarinett bli mitt förslag.

/magnus

Dennis sa...

Nummer 4 liknar Rolv Wesenlund, i Sverige mes känd som Fleksnes och från Göta Kanal. Norska Wikipedia säger att också han spelar klarinett.

En intressant grej är att Fleksnes fataliteter och Albert och Herbert båda är baserade på serier av britterna Galton och Simpson (Hancock's Half Hour respektive Steptoe and Son).

-= Steamboat Willie =- sa...

Det gemensamma är nog Jazz. Woody Allen och Rolv Wesenlund spelade klarinett och Tomas von Brömssen spelar Sax.

Möjligtvis att det är träblåsinstrument annars.. men jag könner inte heller igen den fjärde.

Hexmaster sa...

Attans fint långskott av magnus, eftersom det var just klarinett jag var ute efter. Som är ett av flera instrument Tomas trakterar.

Var herr #3 så svår? Han ser ut som man minns honom (om alls), till skillnad från de juvenila exemplaren Woody och Rolv.

Den sistnämnde har en för mig helt okänd karriär i sammanhanget: han spelade på hög amatörnivå, var jazzskribent och inspelningschef på Philips innan han gradvis övergick till skådespeleriet.

Anonym sa...

Arne Domnerus?