2014-09-08

Lördagsfråga 325: Göta kanal

  1. Prinsessan Diana, här porträtterad av Naomi Watts.
  2. Wilhelm Tham, industriman och Huskvarnas välgörare. Även bror till Vollrath Tham som av någon anledning fått en gata i Göteborg.
  3. Baltzar von Platen, här på omslaget till Öppen kanal - eller stängd? (1975), en av de mindre kända produktionerna från Hasse & Tages Svenska ljud. Dess mest kända nummer torde vara "De händer som grävde på Göta kanal".
  4. Juno flyttar över den döde Argus hundra ögon till påfågelns stjärt.
Diana, Wilhelm Tham och Juno är, måhända som bekant, de tre klassiska fartyg som trafikerar von Platens kanal. Det hade Tranbärssylt uppenbarligen koll på.

2 kommentarer:

Andreas E sa...

Det har funnits rätt många som hetat Wolrath (med lite olika stavning) Tham. Det verkar varit ett populärt namn i släkten. Gatan i Göteborg lär väl ha fått namn av en betydligt tidigare Wolrath Tham, rådman och en av de rikaste männen i Göteborg, som levde 1629-1700?

Hexmaster sa...

Häpp... Här fick jag för mig (som om jag inte visste bättre än att få för mig saker) att VWol(l)rath Tham är så ovanligt namn att det måste vara unikt. Och så visar det sig att redan Wilhelms bror hade en son med samma namn.

Thammarna har uppenbarligen (...förefaller det...) en förkärlek för det udda förnamnet:
http://www.adelsvapen.com/genealogi/Tham_nr_1508

Ser även att Volrat Tham med gatan bodde på Stora Katrinelund, en liten pärla mitt inne i tråkstan.