2013-05-02

Den tyska vinkeln


Den tyska "expressionistfilmen" Dr Caligaris kabinett (1920) hade några scener där kameran lutats. Greppet ger onekligen en viss effekt. Det lär ha använts för att betona vansinne och oro.

När det blev allt vanligare spred det sig, så klart, till Hollywood, där "den tyska vinkeln" snart blev ett etablerat begrepp. Så småningom blev denna german angle, när man blandade ihop tyska för tyska deutsch med engelska för holländska dutch, till dutch angle. Och det är vad den lutande scenen är mest känd som idag: Dutch angle.

Illustrationen ovan från en film där vansinne bara är förnamnet: Battlefield Earth (2000), baserad på en roman från 1982 av ingen mindre än übertoken L. Ron Hubbard. Jag har hittills bara sett några märkligt synskadade sekunder av detta epos. När jag nu skrivit färdigt denna bloggpost, tänker jag ta en ordentligare titt. Ha det.


Uppdaterat: Amenvafan.

5 kommentarer:

LarsW sa...

B Earth är skriven innan han spårade ur och är en frejdigt skriven och läsvärd bok om aliens (via informationen på Voyager) kommit till jorden och ockuperat oss. Bara spillror av mänskligheten finns kvar tusen år senare.

Men allt hopp är inte ute...

Hexmaster sa...

Kollar igen -- den gavs ut 1982 och var hans första sf-bok på decennier. När menade du att den skulle ha varit skriven?

LarsW sa...

Copyright 1982 i mitt ex. Var han urspårad då, så finns det inga tecken på saken i boken.

Hexmaster sa...

Det är möjligt att det inte finns några tydliga spår av scientologi i boken. Jag märkte inga särskilda i filmen (medges att jag heller inte märkte några av handlingens viktigare inslag, utan upptäckte dem först när jag efteråt läste på Wikipedia).

Men 1982 hade LRH hållit på med dianetik och scientologi i över 30 år. Han var sedan länge så utspårad som någon kan bli, en galning hyllad som gud.

Engan sa...

Har inte läst boken. Filmen är en skrattretande kalkon och handlingen har så stora logiska luckor att man kunde köra en hel pansarbataljon genom dem. Men någon direkt scientologi kan man väl inte påstå att den innehåller. Den är bara usel ändå.