Lite färger, omsorgsfullt valda och noggrannt applicerade ... Och bilden får ett helt annat liv. Den hade kunnat vara tagen igår.
Bilderna i denna bloggpost har färglagts av Marina Amaral. Det finns många som färglägger svartvita bilder; det är lätt att göra på ett amatörmässigt sätt, men blir snabbt svårare ju högre krav man ställer. Amaral hör till de duktigare och ambitiösare, såväl beträffande det konstnärliga som historiska. Hon lägger inte på vilka färger som helst utan försöker att, så långt det är möjligt, ta reda på exakt vilka kulörer som ska användas. Dessutom har hon en förkärlek för militärhistoria vilket ju alltid är ett plus.
Jag frågade om det inte var besvärligt att leta reda på färgerna på alla ordnar. Nej, blev svaret; sådana är mer än väldokumenterade och bara att slå upp. Då är det värre med exempelvis obskyra uniformsdetaljer som kanske är gråbrungröna, kanske grönbrungråa, eller möjligen brungröngråa? När man tar sådant på allvar så blir något så otippat som färgläggning ett nytt sätt att bedriva historisk forskning.
Ärkehertigens ljusblå jacka var mycket enkel att sätta, för den finns på museum i Wien. Det är den han dog i.
Så här ser riktiga krigsbilder nästan aldrig ut. Men även om den kommer från filmen Verdun, visions d'histoire (1928) så visar den precis hur det såg ut vid Verdun 1916. Och även den blir lerigare och på något sätt verkligare i färg.
Jag kommer på mig själv med att bli förvirrad av bilder som lika gärna kan vara tagna 1864 som 1914 eller 1944. Annars kan man ju automatiskt grovsortera fotografier efter kvalitén: Amerikanska inbördeskriget svartvitt och grusigt, första världskriget lite bättre svartvitt, andra världskriget ännu bättre svartvitt eller någon sorts färg, osv. Den här bilden hade kunnat visa resultatet av intensiv artillerield eller upprepade flygbombningar i Belgien 1915 eller Bosnien 1993 eller ... Även om jag sett bilderna från platsen otaliga gånger så är det på något sätt ännu tydligare och bisarrt att denna förödelse var några sekunders verk, för den är tagen i Hiroshima.
En del bilder hör till de allra mest välkända och även de får nytt liv. Vecken i kläderna, mönstret på Jim Leavelles slips (polisen t.v.), glasögonen som Jack Ruby lagt i bröstfickan ...
Coloring black and white photos is an art that requires a deep work of research, analysis of each object to make it be as realistic as possible, historical knowledge and enough respect to value and preserve every detail in each story. It is a complex process able to transport us to anywhere.- Marina Amaral
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar