2017-01-22

Vårt liv är en vindfläkt – inte Ferlin

Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm
En droppe som faller i tidernas ström
Den skimrar i regnbågens färg en minut
Brister och faller och drömmen är slut.

- Okänd, men åtminstone inte Nils Ferlin

Denna dikt är särskilt vanlig i dödsannonser. Inget fel på det – men den är inte skriven av Nils Ferlin. Jag har ännu inte fått reda på vem som skrivit den.

Det första belägget jag hittat är i Göteborgs-Posten 18 december 1979. Och i GP verkar den ha stannat några år innan den spred sig över riket. Om det nu betyder något.

När den började tillskrivas Ferlin? Jag har hittat belägg för kopplingen från 1990, återigen i GP. Vilket åter igen är tidigt, det första belägget jag hittat utanför Göteborg (GP, Arbetet Nyheterna och Idag) är i DN 1998.


Bonus: Under grävandet fann jag att dikten i mellantiden gjort ett stopp hos ett death metal-band från Östersund.

Our life is a breeze
a tale, a dream
a drop into a line of time
a minute
shivers from the rainbow
breaks and fall
the dream complete

- Chastisement: "But lost we are" (1999, så de är inte upphovsmän)


4 kommentarer:

Spito sa...

Påminner lite om en dikt som tillskrivs zenbuddisten Dōgen. Fast där är det månen som syns och inte regnbågen. Men bilden av livet som en fallande droppe finns där.

"Being in the world:
To what might it be compared?
Dwelling in the dewdrop
Fallen from a waterfowl's beak,
The image of the moon."

Mixi sa...

För att inte vara Ferlin var den ok. Hade det varit Ferlin hade jag hållit den för lite beige.

Anonym sa...

Jag har den dikten, tonsatt av Hugo Wahlqvist, fd lärare och kantor i Tortuna (utanför Västerås). Den är skriven av Th Öhman. Jag har googlat på det namnet men inte hittat något.
Jag fick den någon gång på 60-talet.

Anonym sa...

Per-Erik Backholm;
Jag har noter till dikten, 3 verser, skriven och tonsatt som du anger, utgiven på Svenska Missionsförbundets Förlag, 1953.
Jag köpte noterna tidigt 1960-tal och har sjungit den på begravningar och minnesstunder.