2014-04-18

Maskinskrivet

Min kommande 1914 utgörs av två sorters text: Bakgrund respektive julikrisen dag för dag. För att göra skillnaden tydligare föreslog redaktören att återge de senare med skrivmaskinsstil. Jag fann idén intressant och klart värd att pröva.

När korrekturet anlände såg jag vad han menade. Som synes så är det inte Courier som används utan ett typsnitt där man verkligen ansträngt sig för att få texten att se maskinskriven ut, med tunnare och kraftigare partier. (Undras hur många som aldrig sett en äkta maskinskriven text?) Det hela gav ett betydligt större intryck än jag tänkt mig. Jag gillar det, men lite annorlunda är det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spontant tror jag också på idén.

MVH

Hans

Kurt sa...

Men har denna font något namn?

Hexmaster sa...

Den har avgjort ett namn... Som jag inte har en aning om.

Det finns gott om realistiska skrivmaskins-snitt redan i gratisvärlden, ett snabbt smakprov:

http://www.creativebloq.com/typography/free-typewriter-fonts-1131774