2009-04-12

Stjärnstopp efterlyses


Är detta begrepp bekant? Stjärnstopp.

Ifall ni inte vet: Det som avses är ett tal, avstånd el.dyl. större än något annat; ett non plus ultra, ej överträffbart. Används för att få slut på diskussioner.

Jag hade aldrig hört talas om det förrän härmodagen. Förmodar att det är en generationsfråga? (Är själv 71:a.) Eller har det kanske med geografin att göra? (Västsverige.)

Sådana här ord, som främst frodas i talspråket innan de börjar dyka upp i skrift, kan vara görsvåra att få grepp om. (För sakens skull kollade jag med SAOB, SAOL/13 och Nordisk Familjebok; resultatet blev det förväntade.) Eftersom de inte går att spåra via texter så måste man tillfråga brukarna direkt, som säkert helt sällan insett att de medverkat till att skapa språkhistoria. Inte för att sånt här inte inträffar precis hela tiden ...

Hur som helst; ni som känner till begreppet, uppmanas härmed att nämna när och var ni först hörde talas om det.

82 kommentarer:

Joel sa...

Stjärnstopp var en allmänt förekommande och självklar term under min barndom så långt tillbaka jag kan minnas. Stockholm, född 1981.

Dennis sa...

Här, i Vetlanda alltså, blev det till "stjänstopp, månstopp, kommer aldig mer tillbaka". Jag är född 78.

Anonym sa...

I lekskolan skulle jag tro. Är född på 70-talet. Ett uttryck som med fördel används för att få stopp på simpla argumentationer som "jag ska ha nallebjörnen" "nä jag ska" "nä jag ska" osv. Stjärnstopp är nåt magiskt i de sammanhangen... om jag fattar saken rätt.

Anonym sa...

Använde det ofta när jag gick i låg- och mellanstadiet i Bollnäs. "Jag ska ha gungorna på rasten. Pax och stjärnstopp!" Jag är född 76.

/Fredrik

Andreas sa...

Fascinerande. Jag kan inte minnas att jag har hört ordet i något sammanhang förut. Det använder inte av någon av mina vänner under min barndom, och ingen av de jag frågat idag kände igen begreppet. Jag är född 1980 och uppväxt i Jokkmokks kommun. Jag skulle ha gissat att ordet har förekommit i något barnprogram under slutet av 70-talet eller början av 80-talet, men då borde det ha funnits i min omgivning också.

Ligger det någon sanning i texten om ordets matematiska betydelse som man hittar genom en Google-sökning? Vad är i så fall den engelska motsvarigheten?

Lena Synnerholm sa...

Jag har inte hört talas om det heller, vad jag kan minnas. Jag är född i Bromma 1982. När jag såg uttrycket, tänkte jag först på sajensfiktjen. (Det är min egen stavning; jag kommer aldrig ihåg den engelska.) Vad betyder ”Inte för att sånt här inte inträffar precis hela tiden”? Den typen av formuleringar, gör mej alltid förvirrad.

Hexmaster sa...

Hej och glad efter-påsk på er!

OK, vissa indikationer. Östra Sverige, 80-tal. Extrema positioner hittills är Vetlanda (Småland) - Bollnäs (Hälsingland).

Sådana här kartläggningar är standard inom lingvistiken, när man tar reda på var allehanda gränser går mellan vokabulär, uttal, böjningsmönster ... (Snabbis som ni lätt googlar fram: var går gränsen mellan strömming/sill?)

Får ett intryck att bruket inte riktigt låter sig förklaras av den kanske väl avancerade matematiskt/astronomiska jag lanserade ovan. Är det måhända en efterhandsförklaring? Dennis "månstopp" tyder kanske på något annan etymologi..?

Ifall det inte framgått: jag finner grävande i moderna glosor lika fascinerande som det bland tusenåriga sådana; inte minst för att möjligheterna till kartläggande är ofantligt mycket bättre.

Creutz sa...

1990-tal, Boråstrakten. "Stjärnstopp" indikerade i skolan ett mycket högt tal; det högsta som kunde nämnas.

Martin sa...

Kumla, dagis/lekis, 81:a.
Stjärnstopp är det högsta talet, även om det ibland urartade med stjärnstopp plus ett, stjärnstopp plus två osv till stjärn-stjärnstopp och stjärn-stjärn-stjärnstopp. Hade båda en riktigt bra och envis dag kunde man hålla på så hela rasten...

Hexmaster sa...

Tack för alla stjärnstopp. Kartläggningen fortsätter.

Lena: Det som inträffar precis hela tiden är att språket utvecklas, ord tillkommer och dör bort. För övrigt är "sf" en god och vedertagen förkortning.

Stefan sa...

"Stjärnstopp - tio tusen gånger mer än vad du kan säga" och liknande fraser användes stadigt på min skolgård på kållandsö (utanför Lidköping, västergötland). Jag är född 1985. En god vän (f. 1980, Uppland), flitig stjärnstoppsanvändare, var under påskhelgen ledare på ett konfirmandläger, konfirmanderna där (upplänningar) hade aldrig hört talas om uttrycket "stjärnstopp". Dessa ungdomar torde vara födda runt 1994.

Dennis sa...

Hex: Jag skulle nog säga att månstopp var något som lades till för att det skulle bli ytterligare lite mer än stjärnstopp. På samma sätt som Martin skriver, att det kunde urarta genom utökning.

(En intressant grej: jag använder Firefox och den här rättstavningsfunktionen. Månstopp markeras, det gör däremot inte stjärnstopp.)

devadatta sa...

Jag bekräftar den matematiska användningen i mellanstadiet där betydelsen var 'högre tal än vad du kan säga'. Slutet på 80-talet, sydöstra Västergötland. Jag trodde dessutom alla kände till det sen barndomen. Kommer inte ihåg att jag stött på någon som varit undrande när jag nämnt ordet.

Hexmaster sa...

Jag kan tillägga att grabben (99:a, Göteborg) inte hört talas om det.

Ulla Wennberg sa...

skicka in det här och kommentarerna till radioprogrammet "Språket"! Själv är jag uråldrig (född 48) men har döttrar födda på 80-talet i Stockholm. Kan inte minnas att de använde just detta uttryck, men det är å andra sidan mkt man aldrig får höra som förälder...

Anonym sa...

Är i Gävle 89 , både "-Stjärnstopp!" och "-Strjärnstopp , 10 000 gånger mer än vad du kan säga" var de magiska orden på lågstadiet . Men även "-Kasta nyckeln i lavan!." Någon som hört det ? :)

Krille sa...

Det finns en sak som slår stjärnstopp och det är "stjärnstopp pip".
Då är det färdigsnackat efter det :)

Anonym sa...

Första gången jag hörde ordet var idag. '73:a från göteborg

Anonym sa...

Född 74, uppväxt i Mariannelund, Småland.

Stjärnstopp var det högsta talet. Därefter slutdiskuterat om vem som hade mest av något.

Stjärnstopp plus ett och liknande försökte vissa med men det godkändes aldrig vad jag kan minnas.

Min tolkning av begreppet då och nu är att 'stjärn' syftade till alla stjärnor i hela universum och 'stopp' till att det inte gick att överträffa. Det var stopp (slut) på diskussionen.

Anonym sa...

Född 85 och uppväxt i Eskilstuna,
i mitten eller slutet på 90-talet användes det flitigt i klassen i grundskolan.
Även här som ett väldigt stort tal.

Anonym sa...

Användes i Linköping på 80 talet för att döda en diskussion. Om man dessutom la till stjärnstopp spegel när man hade blivit stjärnstoppad så studsade allt tillbaka på personen som sagt stjärnstopp och inget som sas i samma diskussion kunde påverka dig eftersom du bara reflekterade tillbaka det mot den andra personen.
Ex:
"Roberto Baggio är världens bästa fotbollspelare".... "Nä, Gulit är det Stjärnstopp!"...."nej Baggio, Stjärnstopp spegel"

Anders Sjöqvist sa...

Född 1981 och uppvuxen i Huddinge utanför Stockholm. Första gången jag hörde "stjärnstopp" var sannolikt under lågstadiet, någon gång 1988–1991. Det var en kompis som förklarade att det var det största tal som fanns. Jag trodde dock inte på honom och använde det därför aldrig själv. Minns inte att jag hörde ordet efter det.

Andra gången jag hörde det var i dag på buss 4 i Stockholm. Mamman frågade sin son "vad sa du att det största talet hette?" varpå sonen svarade "stjärnstopp". Hon frågade om man skulle säga något mer än stjärnstopp, men det skulle man inte. Det fick mig att le. :)

Henrik sa...

Vi använde Stjärnstopp massor i låg och mellanstadiet, sedan lade man gärna till "plus ett mer än vad du kan säga". Då indikerade det det absolut största talet i universum, och om någon kom på ett större tal så hade man ju ändå plus 1... så man kunde som sagt hålla på ett tag :)

Född 1982, Västra västergötland

En kompis som jag precis sa "stjärnstopp" till undrade vad det var, han är född 1984 i Göteborg.

Maria sa...

jag är född 91 i haninge(stockholm).
Under min grundskolepreiod eller snarare förskolan till trean, användes ofta "stjärnstopp" som något stort, det högsta som fans var "stjärnstopp gånger stjärnstopp" det är alltså alla stjärnorna på himlen gånger varandra. Och när någon sagt det viste man att man inte kunde säga något större vilket lädde till att personen som sagt "stjärnstopp" vann diskutionen. Oftast användes det som iställat för att slå vad. Har inte stöpp på ordet på ett antal år tills för några veckor sedan då jag diskuterade en sak med min pojkvänn var på han helt plötsligt sa "stjärnstopp" och där ansåg sig ha vunnit diskutionen.

Anonym sa...

Alvesta, Småland, född 83. Lågstadie, kanske mellanstadieord. Precis som alla andra säger så var det ett tal större än all andra tal. Månstopp har jag aldrig hört dock.

Det måste väl ha kommit från nåt TV-program?

Anonym sa...

Mycket intressant ämne det här. Hade aldrig hört uttrycket förrän i dag, då jag läste det i serien "Berglin" i Svd. Förstod intuitivt att det motsvarade "Hix Pix tusen spänn emot" vilket användes flitigt under min skoltid (född -63 i Mölndal) för att få slut på diskussioner om vem som hade mest rätt i någon fråga. Björn

Anonym sa...

Stjärnstopp användes flitigt i Stockholmsförorten jag bodde i som barn, Älta i Nacka. Jag är född 1969.

Sven sa...

Jag är född 1973 i Katrineholm. Vi använde oss av "stjärnstopp". :)

Simon sa...

78:a som använde "stjärnstopp bom" i låg- och mellanstadiet..

Hexmaster sa...

Fick just besked av Bengt af Klintberg som samlade barntraditioner (rim, ramsor o.dyl.) på 60- och 70-talen; under dessa fältundersökningar hade han inte stött på ordet.

Anonym sa...

Jag är född -66 i Västergötland och har aldrig hört talas om stjärnstopp. Det hade inte sambon, Falun -65, gjort heller...

Adde sa...

Frekvent använt under min barndom i Vetlanda på 90-talet. Min flickvän som vuxit upp i Söderköpingstrakten under 90-talet kände dock inte igen det.

Användes inte direkt som ett tal utan mer som "nu har jag sagt det här ordet, då kan du inte säga nåt mer". Minns också att det fanns en lek som gick ut på att en person stod och räknade "etta, tvåa, stjärnstopp" och sen var alla tvugna att stå stilla så länge de kunde tills en person åkte ut. Eller nåt i den stilen.

Anonym sa...

Här är ännu en 60-talist (född 66, uppväxt i Västergötland) som aldrig hört ordet förrän i dag.

Susanne sa...

Född 1975 och uppvuxen i/utanför Ängelholm. Har aldrig hört uttrycket förrän för några månader sedan när jobbkollegor (från andra håll) diskuterade ordet.

Anonym sa...

Född '79, uppvuxen i Halmstad.

Stjärnstopp var ett av de magiska orden som kunde användas för att styrka/avsluta en argumentation.

Jag minns att i samma kategori fanns även förstärkande fantasiuttryck som "smurstopp", "spegel" ('right back at ya', typ.), "dubbelspegel" (två händer uppe) med flera.

Nostalgi!

Anonym sa...

Det var nog bara jag och syrran som drog till med "universumtvitvitvi".

Anonym sa...

Minns inte att jag använde ordet men samtidigt känner jag mycket väl igen frasen "stjärnstopp dubbelspegel" så jag måste ha hört den under min barndom. Född 85, uppvuxen i Strängnäs, Södermanland.

Anonym sa...

Användes flitigt under min tidiga del av min nuvarande barndom
Född -94, Bromma, Stockholm.

Malinka sa...

Född 69 i Stockholm. Stjärnstopp användes när jag "var liten", vilket väl kan sägas vara 70-talet. Men jag har aldrig uppfattat det som ett tal, utan bara som ett väldigt kraftfullt sätt att trumfa.

Anonym sa...

Jag kan inte komma ihåg att jag hört det förut. Vågar inte svära på att ingen i min omgivning använde det, men i så fall har mitt minne bäckat igen ...

/Född 1971, uppvuxen på Lidingö (norr om Stockholm) fram till 1984

Jessica sa...

Född 77 i stockholm, stjärnstopp var självklart det högsta talet. Som någon nämnt försökte nog viss lägga till "extensions" utan framgång.
Jag använder fortfarande uttrycket, främst i konversationer med min man ;) han är född 73 i sundsvall och uttrycket är lika självklart för honom :)

Anonym sa...

Född 73 i Stockholm och alla använde stjärnstopp och dubbelspegel på lekis och i lågstadiet.
Det hade inget med siffror att göra, men eftersom det betydde "mer än dig" så är det ju applicerbart även på diskussioner om numeriska värden.

J.H. sa...

Den vetenskapliga biten: http://www.moddlaren.com/moddlaren/vetenskap/artiklar/stjarnstopp/index.html

:)

Johanna sa...

Bodde som barn i Sjöbo (Skåne) och där användes det mycket. Jag är helt uppväxt med det så jag minns inte när jag hörde det först. Flyttade sedan till Malmö och även där användes det. Jag är född -77.

Anonym sa...

Mina barn som är uppvuxna på Gotland på 90-talet använde ordet stjärnstopp för att avsluta en diskussion. Själv använde jag en ramsa: kött och blod tvi tvi tvi. Är uppvuxen norr om Stockholm på 60-talet

Anonym sa...

Född 1975 utanför Göeborg. Aldrig hört det i barndomen.

Toby sa...

I found this page by searching for "Stjärnstopp" because it was used in a comment here: http://whyevolutionistrue.wordpress.com/2011/11/02/the-video/

If Google Translate is working properly, it seems to me that "Stjärnstopp" is analogous to infinity. Having grown up in the USA, we used similar language on the playground, such as: "Oh yeah? Well infinity plus ten. So there!"

Now my problem is that I had to leave Google Translate in order to write this. Now I don't know whether to push the orange button or the blue button to submit this post :) "Publicera Din Kommentar" seems close to "Publish this post" so I'll go with that. I've no idea what "Förhandsgranska" means.

Toby sa...

Now you've got me wondering if Buzz Lightyear says "To stjärnstopp, and beyond!" in the Swedish translation of Toy Story :)

Anonym sa...

No, he says "mot stjärnorna och vidare!" ;-)

Hexmaster sa...

Toby: Infinity plus even has an article on Wikipedia. There's not a hint of when the expression was first used. The relation with the Swedish "star stop" is possible, but not more, I'd say; the astronomical creativity makes the latter stand out.

Anonym sa...

Jag är född -69 i det som då hette Skaraborgs län i Västergötland. I min barndom använde vi uttryck som "tusen mer än du kan säga", men "stjärnstopp" hörde jag inte förrän min 6-åring började förskoleklass i Bromma för några månader sedan. Min äkta hälft är född -68 i Sundsvall och har inte heller hört ordet tidigare.

Anonym sa...

Är född i göteborg -64 och har aldrig hört begreppet stjärnstopp. Bor numera i Luleå och där används 'kasta bort nyckeln, punkt slut, när man vill ha stopp på diskussionen.

Anonym sa...

Vi sa stjärnstopp i skolan (med samma betydelse som beskrivet i inlägget). 78:a från Borlänge.

Anonym sa...

74:a uppväxt i en mellan norrländsk kuststad. Vi sa:
"Stjärnstopp i världsrymden"
Det måste ha varit på låg/mellanstadie tiden. Jag tror att det liksom var för att poängtera att det var slut och oöverträffbart på något vis.
/A

Anonym sa...

Född 96. Bodde i Sundbyberg då. Stjärnstopp är det absolut största talet. Vissa använde stjärnstopp plus 1 osv men i min skola ansåg de flesta att det var omöjligt för INGET var större än stjärnstopp.

Joakim sa...

Född -77, uppvuxen utanför Ängelholm, och trots att bara två år skiljer mellan mig och Susanne ovan (som tydligen är från samma trakt) så var det ett ord som "alla" förstod under min barndom - alla vi barn alltså.
Skulle tro att det användes mest när man gick i lågstadiet eller så, men minnet är suddigt så det är bara en kvalificerad gissning.

Anonym sa...

Från Huddinge, född -61.
Har aldrig hört det tidigare.

Vi körde med klassikern "10 000 ggr..."

Anonym sa...

Jag är från en närförort till Stockholm, förr -75. Jag minns inte när jag hörde det första gången, men i min lågstadieklass användes det flitigt. I samma betydelse som andra sagt, något större än det går att säga och där är diskussionen slut.

Sofie sa...

Jag sa det till sambon idag och han hade ingen aning om vad det betydde.

Det användes av oss på låg och mellanstadiet som det högsta talet som ingen kunde överträffa.

Jag är 87a från Kolbäck i Västmanland och han är 82a från Kungälv norr om Göteborg.

Anonym sa...

Jag är född 1970 i Uppsala och hade aldrig hört ordet förrän min 6-åring (f. 2006, vi bor nu i Sala) använde det. Han hade tjatat om att det väl ändå måste finnas något slut på räkningen, hur långt kan man räkna egentligen? 100? 1000? Miljoner miljarder? Jag påstod att man kan räkna i all oändlighet, men det gillade han inte utan tyckte att något slut måste det ju finnas... och några dagar senare kom han triumferande och sa att man inte kan räkna längre än till stjärnstopp! Var han fått det ifrån (skola? TV?) vet jag dock inte. /Susanna

Anonym sa...

Kom hit då jag var tvungen att söka efter detta uttryck som min flickvän använde idag. Vi är båda uppvuxna i stockholmsförorter, födda 88/90 men själv har jag aldrig hört det i mitt liv. Finner det roligt att uttrycket verkar vara använt från Sundsvall till Sjöbo men att ingen från Göteborg verkar ha snappat upp uttrycket samtidigt som det verkar vara omåttligt populärt i Stockholm. Detta bör ju utesluta teorin att det använts i något barnprogram då uttrycket bör ha spridit sig till Göteborg.

MF sa...

Jag hörde nog inte "stjärnstopp" innan jag började använda internet 90-talet. Uppvuxen norr om Göteborg. Spegel och dubbelspegel var förekommande men aldrig stjärnstopp.

Anonym sa...

Jag använde begreppet Stjänstopp, född 1976, Hälsingland.
Även det märklia begreppet "Ostkupa" som skulle symbolisera att allt du säger studsar tillbaka och gäller ej. :-))

Anonym sa...

Stjärnstopp 1980 Södertälje. Få Slut på diskussioner lr överträffa påståenden. Kungsmurf 1990 Södertälje. Samma sammanhang.

Unknown sa...

Visst använde jag Stjärnstopp för att övertrumfa någon/något. Vill minnas att vissa använde "Stjärnstopp blixt stjärna" för att övertrumfa ett ordinärt "Stjärnstopp". Född 68. Uppväxt i Stockholm.

Unknown sa...

I min barndom använde vi "Spegel" på samma sätt som du beskriver "Ostkupa"

Mats sa...

Jag har aldrig hört uttrycket stjärnstopp, född -77 och uppvuxen i västra Göteborg. Däremot använde vi diamantstopp på motsvarande sätt. Den ultimata diksussionsdödaren var diamantstopp briljantstopp!

Pisces Dei sa...

Jag är född 1957 i Stockholm, och under mitten och slutet av 60-talet användes flitigt både uttrycket "tusen gånger mer än du kan säga" och "stjärnstopp".

Unknown sa...

Född 91 i Lund och har använt det.
En detalj jag minns är att ingen drar det här "starkaste kortet" direkt i en diskussion. Exempelvis i en vad jag här väljer att kalla en "nej-jo-tvist" så börjar man först upprepa sin ståndpunkt (ex: jojojojo...) och den som tröttnar kan dra in tal (ex: jo tusen gånger). Därifrån eskalerar det tills någon når stjärnstopp.

Det ingår på nåt vis att alla vet att stjärnstopp finns, men det används inte förrän allt annat är uttömt.

Magnus Palm sa...

Intressant med alla som menar att stjärnstopp var ett tal. Vi använde det bara som ett sätt att få rätt i en fastkörd diskussion. Sa man stjärnstopp så hade man vunnit argumentationen, helt enkelt. Ibland kunde man säga "stjärnstopp och bomstopp" istället för bara stjärnstopp, det smällde ännu lite högre, men det fanns egentligen inget vedertaget sätt att trumfa stjärnstopp.

Något tal var det däremot definitivt inte hos oss. Det högsta talet man kunde tänka sig var miljoners miljarders billioner och liknande konstruktioner... Uppland, född 1978

Tommy V sa...

Mariestad (nordvästra Skaraborg), tidigt 80-tal: Minst en av mina kompisar använde uttrycket, men jag kan inte minnas att det skulle ha varit utbrett. Möjligen var det i formen "stjärna till stjärnstopp". (Efter att ha läst tidigare kommentarer, funderar jag på om det kan ha varit 'blixt' och inte 'till'.)

Lena sa...

Stjärnstopp fanns i Älvsjö - söder om Stockholm - född 1973

Patric Norrå sa...

Född 1970 uppväxt i Valbo. Hörde talas om ordet först i går.

Lena B sa...

Uppvuxen i Finnerödja och Uppsala, född 1979. Aldrig hört ordet innan idag, i en Berglinsserie, och googlade. Vi körde mest med ”tusen gånger mer än du kan säga”.

Thaiphoon sa...

73:a här från Ekerö Stockholm. Den mest superlativa extremformen jag kan minnas var "Spegel, 10000 gånger mer än du kan säga +1, stjärnstopp". Vi använde det på låg- och mellanstadiet när jag bodde på Ekerö.

Thaiphoon sa...

Ostkupa :-) ...fan vad bäst. Den skall jag inkludera vid behov.

Fabian Norlin sa...

"Tio gånger mer än du kan säga, punkt slut stopp!" sa vi. Medelpad, född 1972.

Under 1980-talet hörde jag någon säga samma ramsa fast på slutet: "...punkt slut stopp STJÄRNAN!".

Daniel sa...

Född -71, växte upp i Husby. Vi använde ofta stjärnstopp. Minns det som någon underlig variant på Ole, dole doff... För att avgöra vem som skulle få börja/göra något så började någon att säga en siffra, typ 10, sen säger nästa 1000, sen miljoners miljarder, och så håller man på tills någon kläcker ur sig "stjärnstopp". Det var lite olika om det var sista ordet eller ifall det funkade med "10 ggr mer än du kan säga" etc... Rätt usel sätt att slumpa fram någon ordning kan man tycka så här i efterhand! :-)

Dan sa...

Född -75, växte upp först på Östermalm och sedan Enskede i Stockholm. Användes flitigt på skolgården (på båda ställena) för att få slut på diskussioner, samt som tillägg och överträffande av "pax för" eller "tjing för" det ena eller andra, vanligtvis gungor eller sparkcyklar.

fredrik sa...

Jag kan inte komma ihåg att ”stjärnstopp” inte funnits. Så länge jag funnits har stjärnstopp använts. Född 1968 i Sandviken och flyttat runt i mellan Sverige under min uppväxt.

Anonym sa...

Född 81, uppvuxen i Storuman, södra Lappland. Stjärnstopp var vanligt förekommande på förskolan/lågstadiet. Stjärnstopp var det största möjliga talet. Inget är större än stjärnstopp.
Min fru, född 82 och uppvuxen i Trollhättan, hade aldrig hört det när vi av någon anledning stötte på det idag och sedan googlade efter hur spritt det var.

Umpteen sa...

Född 1990, uppväxt i Karlshamn, Blekinge. Stjärnstopp användes i lågstadiet, exempelvis vid kulplanen. Först knockade man två glaskulor mot varandra, sen:
"- Du lägger först lägg löst!"
"- Nä du lägger först!"
"- Du lägger först stjärnstopp!"
"- Spegel!"
"- Du kan inte säga spegel när jag redan sagt stjärnstopp!"
"- Stjärnstopp spegel!"