2009-04-23

Att skriva

Anybody can write a short story - a bad one, I mean - who has industry and paper and time enough; but not every one may hope to write even a bad novel. It is the length that kills.

- R. L. Stevenson, i essän My first book: Treasure Island

Mina texter är, som ni nog vet, korta. De saknar handling, karaktärer, miljöer etc. De är inte det minsta skönlitterära. Om jag skulle gå i land med ett sådant projekt (se ovan!), och om detta i så fall skulle bli litteratur, makulatur, eller något däremellan, har jag ingen aning. Vet heller inte om jag har någon särskild lust att försöka; eller som det formuleras på stol nr 10:

Har så många idéer om historieverk jag skulle vilja skriva, och som det hursomhelst knappast kommer finnas utrymme till att göra, att ett fiktionsverk känns som ett slöseri med tid. Dessutom skrivs det redan så många bra romaner. Varför bli ännu ett äpple i en värld av fallfrukt? :-)

- Peter Englund svarar på frågan om han aldrig tänkt skriva en roman

Inga kommentarer: