2009-04-20

Lördagsfråga: When you ride alone ...


Affischen från 1943 är alltså en uppmaning till att samåka för att spara på bränsle, och sålunda bidra till att i förlängningen vinna kriget. Omvänt så medför negligerande av denna plikt till att man hjälper fienden.

Varför Hitler trots hjälpen ser riktigt grinig ut vet jag inte. (Förresten ser jag just nu att han skulle ha fyllt 120 år idag; fyra dagar efter Chaplin, sex dagar före Wittgenstein.)


ekh tipsade om denna moderna parafras.


Dessutom är detta lördagsfråga #52. Det är prick (igår) ett år sedan jag drog igång denna fasta punkt i bloggandet med en typisk bildfråga Vem är det. Sedan dess har - kollar - Anders Dahnielson satt allra flest poäng (6,5 enligt min räkning), tätt följd av Ole Bull med 5,5. Grattis grattis.

3 kommentarer:

Mattias / Skjutsgruppen sa...

Helt underbart!

Tore Kullgren sa...

Temat "om du är lat eller slösaktig så hjälper du fienden" var populärt.

http://history1900s.about.com/library/photos/blywwiip66.htm

Och så den klassiska Kalle Anka-filmen "Spirit of '43":

http://www.youtube.com/watch?v=Mfc09yhDnak

Hexmaster sa...

Spirit of '43 om inbetalning av källskatt: "When every American should pay his or her income tax, gladly and proudly." - Tycker jag känner igen stilen. :-)

En annan fin är Don't get hurt - där GI Joe icke desto mindre riktar vapnet mot oss.