2009-04-27

Lördagsfråga: Bok & film


Q som i Quartermaster, här spelad av Desmond Llewelyn, förekommer bara nätt och jämt som person i Flemings böcker; ofta nämns "Q Branch" m.m., men major Boothroyd (som han alltså heter, efter en äkta förlaga förresten) himself är, såvitt jag funnit, bara med i Dr No. Den blev den första att filmatiseras (Agent 007 med rätt att döda, 1962), och på så sätt kom Q med från början. Få se när han dyker upp igen. Hur "quartermaster" översätts vet jag inte riktigt. [ Vet nu: kvartermästare ]

Tom Bombadill är en inte helt oviktig bifigur i Sagan om Ringen - böckerna alltså. Han har en säregen karaktär; till synes ett muntert och obekymrat original, men vid närmare studium visar det sig att han är något av en urkraft, halvgud eller mer. Bara en sån sak som att Ringen inte verkar ha någon makt över honom? Han är rentav såpass apart att man i filmatiseringar hittills inte funnit någon plats för honom. Bilden ovan är målad av bröderna Hildebrandt, vars verk alla sett otaliga gånger, även de utan minsta intresse för fantasy och sf.

Fritz är Frankensteins medhjälpare i filmen från 1931 (eller på bilden ovan, i Bride of Frankenstein från 1935). Han är inte fullt lika känd som sin "arvtagare", Marty Feldmans Igor från Mel Brooks version. Första gången han dök upp i sammanhanget lär ha varit i en teaterpjäs från 1823, där även andra sedermera välkända justeringar såg dagens ljus; rollen "hunsad och halvgalen medhjälpare till den galne vetenskapsmannen" har för övrigt en helt egen historia. Men i boken finns varken han eller någon motsvarande roll. Där arbetar Frankenstein helt ensam.

Så Q stannar kvar; han är den ende som är med i såväl bok som film. Vilket Engan, till slut, kom fram till. (Fler gissningar fanns men dem lämnar jag därhän.)

11 kommentarer:

Dennis sa...

Är det inte så enkelt som kvartermäster?

Anonym sa...

Wikipedia "Quatermaster":

"In land armies, it is a term referring to either an individual soldier or a unit, who specializes in supplying and provisioning troops."

Vad den svenska motsvarigheten är får någon militärt kunnig fylla i.

Tobias sa...

Det är inte "kvartermäster". Ordet ni söker kan alla som gjort lumpen. Det är inte svårare än att det är en kvartermästare vi talar om. En man/kvinna som har hand om mat, drivmedel, och annan materiel som kompaniet behöver.

Hexmaster sa...

Nog har jag gjort lumpen, men om jag stötte på någon kvartermästare så har jag glömt det fullständigt. Wikipedia: "svensk militär titel för befälsperson som är chef över trängkompani eller -pluton." Om det är folket på förrådet så klarnar det däremot. Även om det gick rätt många kängor och magasin på varje utspejsad sportbil.

Lena Synnerholm sa...

Tja, briitska staten vill ha folk som spioner, som INTE är som James Bond.

SolitaryMan sa...

Jag var kvartermästare i lumpen, så nog är det den termen man är ute efter här. Utspejsade sportbilar var det ont om, men jag minns att bandvagnarna i alla fall kunde ställas om till amfibieläge för att simma över älvar. Hade jag kännt till den här bakgrunden hade jag så klart krävt att manskapet kallade mig "Q" istället för det stentråkiga "sergeant".

Tobias sa...

Jag glömde ju nämna de vedertagna förkortningarna gällande kvartermästare. Det är på svenska KVM och på det lite mer internationellt gångbara språket engelska QM. Åtminstone i den delen av världen där jag träffade på dessa förkortningar.

Carl H sa...

Om Q är Quatermaster vad är då M?

Tobias sa...

Q är i sin tur en förkortning på QM Tänk dig att många ungdomar idag skriver K, istället för OK/okej/okey/okay. Det är helt enkelt lite tuffare att skriva Q än QM.

Engan sa...

Tobias, jag tror Carl menade vad "M", som i James Bonds chefs kodnamn, står för.

Förklaringen verkar vara att samtliga chefer faktiskt råkat heta något på "M". ("M" i böckerna hette till och med "Miles Messervy", med M i både för- och efternamn)

http://en.wikipedia.org/wiki/M_(James_Bond)

Lena Synnerholm sa...

Vad för slags varelse Tom Bombadill är, vet vi faktiskt inte. John Tolken var själv inte säker på, hur han skulle förklara Toms ursprung. Sannolikt är han trollkarl; det vil säga, en ande i människoskepnad. I så fall en mycket speciell trollkarl, eftersom han inte påverkas av Härskarringen.