2011-01-20

Är du synsk?

Här är ett enkelt test för att avgöra ifall du är synsk i någon användbar grad. Jag tänkte ut det för en massa år sedan när jag visste mindre om sånt här än nu. Det är först på sistone som jag insett hur avslöjande det faktiskt var.

Man tager en blandad kortlek och lägger den med bildsidan neråt. Tag upp det översta kortet - eller låt det ligga kvar ifall det känns bättre - och "känn" om det är rött eller svart. När du bestämt dig vänder du på kortet för facit. Hade du rätt så lägger du det i en hög, hade du fel lägger du det i en annan.

När jag gjorde detta test minns jag mycket väl den upprymda känsla av flyt som infann sig efter tre, fyra, fem korrekta gissningar. Visst fick man fel då och då, men det var en annan sak. Strunt i det. Titta, nu fick jag rätt igen! Ha!

Så blev jag färdig och kände mig väldigt nöjd. Hur många fler kort hade jag i rätt-högen tro? Kanske dubbelt så många? Jag räknade, och fann att båda högarna var på något i stil med 25, 26 eller 27 kort. Eller just så många man kan förvänta sig när sannolikheten för att lyckas är exakt 50%.

Det jag insett i efterhand är att testet inte var parapsykologiskt utan psykologiskt. Eftersom känslan när man lyckas är starkare än när man misslyckas är det lätt att missbedöma hur duktig man är på att gissa, och få för sig att man lyckas oftare än man faktiskt gör. Vilket gäller även den som så att säga tar emot gissningarna, ifall vi talar om någon som går till ett förment medium.

11 kommentarer:

Carl H sa...

Gjorde detta test på min bror några gånger för att se om han hade psychic powers. Jag gjorde dock inte som du utan förde minituös statistik över de olika testomgångarna.

Utfallet var att han hade haft exakt 50% rätt i samtliga omgångar. Hehe!

Hexmaster sa...

Parapsykologer med rymligt samvete och/eller dålig koll på vetenskaplighet kan göra så här: Man för ett fullständigt protokoll. Därefter går man igenom materialet för att leta efter *något* mönster, vilket som helst.

Kanske personen förutspådde nästa kort, eller nästa igen? Finns det perioder med ovanligt många rätt, och andra med ovanligt många fel? - Även påfallande många fel kan ju betyda något! Osv.

Magnus C sa...

Vid statistiska frågeställningar förekommer ju att betrakta motsatsen - vilket i detta fall skulle kunna innebära att "gissa fel" på så många kort som möjligt.

Alla tänkbara scenarier skulle då resultera i samma utfall som vid den ursprungliga frågeställningen...

bosjo sa...

Sannolikheten för att ha 26 kort rätt bör naturligtvis ligga en bit över 50%; det krävs bara ett ganska rudimentärt kortminne. I allra värsta fall "vet" du bara det sista kortet, men den som testas får ju hjälp hela tiden så att oddsen vid de flesta gissningar är bättre än 50%.

Hexmaster sa...

bosjo: Ah, så lurig har jag inte varit. Men när man gjort sådana här tester är det ofta som parapsykologerna blivit till sig över små förändringar. Den som sätter 100% har något trick, den som är 5-10% bättre än slumpen är mycket intressantare.

Kan även nämna att man ofta använder s.k. Zenerkort för sånt här.

bosjo sa...

Eftersom jag är en lat person som inte orkar räkna ut sannolikheten skrev jag ett litet program för att testa detta, och det verkar som medelvärdet bör ligga kring 30 riktiga gissningar per test.

Alatius sa...

Haha, jag gjorde samma som bosjo, och kan bekräfta 30. Någon som vill räkna på det?

bosjo sa...

Zenerkort är lite lurigare att räkna på, men det verkar som resultatet där ligger strax över 7 riktiga gissningar per omgång om 25 kort; en miljon tester ger ett medelvärde på cirka 7.065, med reservation för eventuella programmeringsmissar...

Anonym sa...

Jag är lite synsk, jag drömmer mina drömmar som blir sanna. Mest ledsamma drömmar, men även några roliga drömmar. Jag drömde att min kille skulle bli av med fingertoppar genom vedklyvningsapparaten och det satt sen i mitt huvud, kunde inte bli av med den tanken och sen händer det utan att jag berättade det för honom. En annan gång drömde jag om att jag skulle hamna på sjukhuset och det gjorde jag om att det skulle handla om liv o död. Och det hände efter bara några veckor efter att jag drömt det. Jag överlevde i alla fall. Vad det handlade om skriver jag inte om här. Några exempel på mina drömmar.

Anonym sa...

Nu har jag gjort testet på mig och fick 32 rätt o 20 fel. Alltså hade jag mer rätt än fel!

Unknown sa...

Även om man inte aktivt räknar kort så borde man prestera bättre på detta testet (till en viss gräns) om man gör det många gånger.

Inte att se som att man tränar upp sig i att bli mer synsk utan mer att se som att där sker en neural inlärning som man kanske är omedveten om (denna brukar oftast falla in under begreppet intuition).

För varje kort som du fått svar på (oavsett du haft rätt eller fel) så har du en bättre statistisk utgångspunkt för nästa gissning, eller nästa magkänsla, oavsett om du aktivt räknar kort.

Hjärnan verkar lära sig att förbättra "magkänslan" utifrån erfarenheter även om man inte aktivt försöker t ex räknar kort eller analysera vad man gör om man gör samma statistiska övning tillräckligt många gånger.

Magkänsla vs intuition vs inlärning-av-neurala-nätverk tas upp i bland annat:
Malcolm Gladwell tar upp det i "Blink"
Daniel Kahneman tar upp det i "Thinking, Fast and Slow"
(Jag har läst fler källor men kommer inte ihåg dem nu.)
[Not: Vi bör komma ihåg att skilja på omedvetna processer och det mer flummiga undermedvetna.]