2011-01-24

Lördagsfråga: NW NE SW SE


  1. Jordglob från 1765 med en tänkt, möjlig och/eller rent hypotetisk nordvästpassage, från Hudson bay till ett "västerhav" som kanske kan spåras till faktiska observationer av västkustens skärgård, kanske inte.
  2. Adolf Erik Nordenskiöld på den mycket kända tavlan av Georg von Rosen. Med honom blev Vega det första fartyget att knäcka nordostpassagen.
  3. Ridande polis, eller något ditåt, i Tyska Sydvästafrika. Varade 1884-1915, motsvarar dagens Namibia.
  4. Carl-Adam Nycop grundade tidningen Se 1938 och Expressen 1944 (det senare som en direkt reaktion på Aftonbladets tyskvänlighet). I denna fråga skall den förra tidningen naturligtvis utläsas SE.
Magnus satte temat först, poäng även till Kim E och anonym.

Frågan påminner för övrigt om denna. Det var först sedan jag satt ihop den som jag kom på att jag använt tyskar i södra Afrika i båda. Det var alls ingen tanke utan undermedvetet eller en slump.

2 kommentarer:

Lena Synnerholm sa...

Jag tycket faktiskt det är konstigt, att folk trodde på en sådan nordvästpassage. Var det rent önsketänkande, kanske?

Hexmaster sa...

Innan man tagit reda på det gick det ju inte att utesluta. Notera även idén om ett isfritt polarhav jag nämnde tidigare. Önsketänkande spelade förvisso stor roll.