2022-01-13

DN flirtar med antivaxx

- DN:s chefredaktör Peter Wolodarski twittrar med malplacerad stolthet ut sin tidnings etta, 12 januari 2022

I förrgår tog jag upp ett rejält snedsteg i DN (Den tomma krubban). Och redan nu är det dags igen. Det må se ut som ett korståg mot en viss tidning; men vad kan jag hjälpa att de gör det ena bedrövliga jobbet så tätt inpå det andra?

För på onsdagen hade deras förstasida som överlägset största rubrik följande pregnanta påstående: "Forskare: Två vaccindoser ger obefintligt skydd mot omikron" – Obefintligt skydd..? Det låter som något antivaxxare skulle basunera ut.

Läser man artikeln, redan den text som finns under rubriken, så hittar man ett motsatt budskap: "Risken att bli svårt sjuk, däremot, är hela tolv gånger lägre för de vaccinerade, jämfört med de ovaccinerade, enligt Folkhälsomyndigheten." Så var det med "obefintligt skydd".

Att i dagens läge gå ut med sådan desinformation är vilseledande och farligt, i längden livsfarligt.

Här är hela artikeln: Nästan lika mycket smitta bland vaccinerade som ovaccinerade, DN 11 januari 2022

Senare på dagen, när chefred. tagit emot en enastående mängd skäll och gliringar, gick han ut med följande budskap:

Tack för alla synpunkter här, vi tar till oss och kommer diskutera internt. Artikeln hade med nyanserna men olyckligt om rubriken tolkas som enkelspårig

- Peter Wolodarski @pwolodarski, 12 januari 2022

"Olyckligt"? Hur då "tolkas"? Som om folk som läste vad där stod, och tolkade det på det enda möjliga sättet, skulle gjort fel? – Jag kan inte se en enda välvillig tolkning av detta.

Och hur jag grubblar kommer jag inte på någon möjlig förklaring av varför hr Wolodarski gick ut med förstasidan som ovan. Som om det var ett viktigt scoop, eller så. Eller som om en flirt med antivaxxarna vore någonting berömvärt och bra. (Jag har givetvis ställt frågan.)

- Läsaren @lost_s03e22 gav DN en korrigerad version av deras förstasida


Inga kommentarer: