I Utbudet på utbudet.se tog jag en titt på en sajt där lärare kan beställa gratis material att använda i undervisningen. Och rekommenderade starkt alla som gör det att ta på sig de skarpaste källkritiska glasögonen eftersom mycket material kommer från synnerligen partiska källor.
En snarlik sajt heter Gratis i skolan, gratisiskolan.se. Den enda egentliga skillnaden verkar vara att de fokuserar på digitalt material, medan utbudet.se kör med tryckt. Förbehållet ovan är detsamma, för även på Gratis i skolan finns gott om "information" som är mer eller mindre uppenbart vinklad. Även här får man ofta leta efter avsändaren. Ibland blir det komiskt.
Kompis med kroppen – fem om dan' är en satsning för att sprida kunskap om ett mer hållbart samhälle där god och hälsosam mat sätts in i ett hållbarhetsperspektiv. [...] Upplägget i sin helhet ska stimulera ett elevaktivt arbetssätt och inbjuda till att dra nytta av skolbibliotek, samhälle och sin närhet till den lokala ICA-handlaren.
Företagsekonomi 1 och 2 – Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv.Om LO får berätta om hur fackföreningar fungerar så är det väl inte mer än rätt att Svenskt Näringsliv får berätta om hur nyttiga och ansvarstagande företagen är.
Hjärta mjölk sprider forskningsbaserad information om mjölk och vänder sig till dig som arbetar med barn, mat och miljö på förskola och skola. Bakom Hjärta mjölk står svenska mjölkbönder och mejeriföretag via Lantbrukarnas Riksförbund.Utan att ge mig in i debatten för eller emot mjölk så kan man utgå ifrån att negativa aspekter nog inte tas upp i material från producenterna. Vill någon ha material i samma ämne från havremjölkens googla på det Oatly?
Media Smart – läromedlet för källkritik, reklam och media [...] Det digitala utbildningsmaterialet Media Smart varvar spännande frågeställningar och analysuppgifter med roliga övningar och diskussionsmaterial där eleverna får lära sig att granska reklam.Avsändaren bakom detta material får man, ironiskt nog, leta efter lite extra: Det är intresseorganisationen Sveriges Annonsörer som ska lära våra barn hur man ska tolka reklam. (Här hade jag kunnat ranta om hur fruktansvärt usel nästan all reklam är, på alla sätt, men det får bli vid ett annat tillfälle.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar