2018-05-23

King Kong blir en åsna

Donkey Kong (1981), ett av världens mest välkända arkadspel, är uppenbarligen inspirerat av King Kong. Eftersom det namnet väl är skyddat kantänka så tog man, på välkänt manér, ett snarlikt ... Fast nu blev det väl lite fel? Monkey Kong vore ju åtminstone rätt ordning. Men donkey? Var det någon på japanska Nintendo som skrev fel, ett fel som upptäcktes först när det var för sent att ändra? Berodde stavfelet på ett otydligt fax eller en dassig telefonförbindelse? (Vi är djupt inne i 1980-talet, som ni hör.)

Här är en enkel tumregel: Ju fler olika förklaringar som lanseras, desto större är sannolikheten att ingen av dem stämmer.

Frågan har också ställts till upphovsmannen Shigeru Miyamoto, mer än en gång (om man säger så). Han har gett samma svar varje gång: Åsnan syftade på betydelsen "idiot" som han hittat i en japansk-engelsk ordbok.
I was trying to convey the idea of 'stupid monkey,'" he said. "'Donkey' of course referred to the animal, but the dictionary I used said that it had a secondary meaning of 'idiot.' Nintendo of America said that this was not the case, and 'donkey' didn't mean 'idiot.'" 
"Even though it was in the dictionary," the interviewer said. 
"It's a mystery," Miyamoto replied. "But I just liked the sound of it, so I decided to stand my ground on 'Donkey Kong.' And within a year, everyone was saying 'Donkey Kong' with no hesitation."
- Chris Kohler: Miyamoto Spills *Donkey Kong'*s Darkest Secrets, 35 Years Later, Wired 14 oktober 2016

Inga kommentarer: