2015-06-12

Att sabotera för polisen 2015

För närvarande letar man efter en ung kvinna som försvunnit på Kinnekulle. Givetvis dröjde det inte länge innan de beskäftiga idioter som kallar sig mediala dök upp.

Vad är grejen? Folk som inbillar sig vara synska, clairvoyanta, ha mediala krafter, kontakt med andevärlden, kalla det vad ni vill, sitter och anlitar sin "inre syn". De får för sig att de "ser" den försvunna, var hon är, hur det ser ut runt henne, vad hon känner, med mera. Sedan publicerar man det, på forum, bloggar, Facebook-grupper eller vad man nu nyttjar. De som verkligen tar sina inbillningar på allvar kontaktar även polisen och överöser dem med sina värdelösa tips.

En sammanställning från Facebook-gruppen Andevärlden ger en synnerligen mångfasetterad bild. Här lätt sammanfattad, språket har som vanligt fått justeras för att bli någorlunda läsbart.
  • EL: "Känns som industrier runt om eller liknande. Plåttak, skjulliknande byggnader, luktar mossa/unket. Ensam. Kämpar men mycket. Brådskande."
  • MMZ: "Hon är vid liv, med någon hon känner, känns som manlig person"
  • AM: "Känner väldigt starkt att hon känner personen hon är med, man, 18-20 år, någon som har känslor för henne som inte är besvarade. [Detaljerad beskrivning av herrn]"
  • MMZ: "...Hon är någonstans där det är grönt, lantligt, ser en svart bil också, jag tror hon är inte så långt från sin stad, antingen i sin stad eller några km eller 1-2 mil utanför... Svårt att se om hon har kidnappats eller inte, men hon är definitivt orolig"
  • RME: "Någon på en annan sida pratar om en jordkällare och en ljus hårig [sic] man vid namn Kalle ... Och skog eller träd ... Finns det något i området som har med järn att göra" [Ser ni? Inte ett konstaterande utan en öppen fråga!]
  • GH: "...Inlåst, mörker, känner förövaren, svårt att andas, trångt utrymme"
  • SL: "Är det ok med er att ni som fått till er information att jag delar det till polisen"
  • RME: "Någon gammal verkstad och båtvarv är det några som får till sig"
  • LF: "...Ni som skriver - KÄNN EFTER att det verkligen är en medial känsla ni får innan ni fäster det svart på vitt"
  • RMJ: "Första känslan jag fick var att hon blev införd i en blå bil körd mot annat håll än i närheten av brottsplatsen [?] ... Det känns så men är inlåst och börjar bli trött. Jag får en bild av vatten [En klassiker! När är man inte 'nära vatten' i Sverige?] mycket träd [dito!] och ett gammalt ruckel till hus. Ett hus som är glömt."
  • HB: "Såg en skog framför mig"
  • FAJ: "Jag känner att hon är ensam i en byggnad. Någon som vet om det finns en övergiven industribyggnad i närheten av en skog?"
  • CS: "Jag ska inom kort ta mig till platsen för att söka på en plats som två oberoende personer har känt fram till var hon kan vara"
  • MW: "Jag har en känsla av att hon är ganska långt bort från själva stället där detta inträffade ... Får också upp skog, vatten, väldigt avsides och undangömt"
  • SA: "Jag går på känslan jag får och jag känner en enorm ilska [hos en tänkt gärningsman] kring 35 år typ, man"
  • RMJ: "Leta nära vatten, högt gräs och något tomt hus. Skog eller dunge med mycket träd."
  • ASMS: "Ser en kort kille [m.fl. inbillade signalement]. Hon lever men medtagen... Känns inget bra alls."
  • ASMS igen: "Tror ni verkligen de tar emot det signalementet?"
  • JRM: "Ja, det är ett tips, de är tvungna att ta alla tips på allvar."
  • NA: "Det är väldigt mycket gissningar hit och dit, säkert 20 olika känslor och signalement vid det här laget... Det kan omöjligt vara så att alla stämmer, det fungerar bara inte. [En sansad röst!?] Nu önskar jag att de som REDAN HAR FÖRMÅGAN är de som ger signalement och de som känner att de verkligen, verkligen KAN det här med att känna av var personer är. [Fan.]"
  • RMJ: "Det nya jag känner är en stege som om hon är uppe vid fasaden på ett takloft, vind, mörkt, dammigt, unket, dunkelt. Hör ljudet av vatten. Nära stället hon jobbar på, 5-15 minuter i bil. Blå/grön liten bil. Jag får in två män, 17 och 34 år [ytterligare signalement]"
  • CS: "Överallt är öde gårdar, vattendrag, hög skog, låg skog, kyrkor överallt, etc. [Kan det bli mer svepande.]"
  • LE: "Jag känner också två män, en äldre och en yngre [ytterligare en binge signalement] en lång byggnad, röd och svart, med ingång från sidan, men mycket uppväxt utanför och en större sten framför. Tror det har funnits ett vattendrag bakom byggnaden. Ser även något blått utanför, ser även en blommig scarf och stora örhängen och något gult som jag ej vet vad det är, känner doften av tjära... Ser björkar."
...Ja. Ni ser själva; ju fler nummer på rouletten man spelar på, desto större chans har man att vinna. Där kostnaden bärs upp av de poliser som ska försöka sålla riktiga, värdefulla tips från sån här dynga; där spaningsarbetet försenas av medialt grus i maskineriet. Så blir det när man gör det till en sport att sabotera för polisen.

Tidigare bloggposter på ämnet:

Uppdaterat: Vi fick ett snabbt och dystert facit på flera punkter. En återkommande och central uppgift visade sig, tyvärr, vara fel. Så mycket för den "mediala" spaningen.

När man går igenom sådant är det annars lätt att ge större vikt åt de korrekta uppgifterna än de felaktiga. Ett rätt ger en poäng, ett fel ger noll poäng; då är det inte svårt att hamna på plus. Även om ett "rätt" kan vara något så generellt, ospecifikt och värdelöst som en bil med färgen X eller Y, "något blått" eller "nära vatten". (Vilket jag inte vet hur väl det stämmer i detta fallet, men som sagt, i Sverige är man "nära vatten" mest överallt.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nära vänern, kanske är det de menar.

Anonym sa...

Undrar om tjejen redan var död, när "medierna" skrev det där?