2012-01-13

Demotivational posters

Så vitt jag minns var det här den första jag såg. Jag minns inte vilken som var den senaste.



Ursprunget till dessa demotivational posters lär, enligt Know Your Meme som brukar ha rätt om sådant, vara Despair, Inc. Året var 1998.

På den tiden var de parodier på fullt allvarliga motivational posters som fanns lite varstans, med en fin bild, ett bra ord/begrepp med stora bokstäver och en förklaring med små. Jag antar att de fortfarande finns någonstans, kanske rentav på nätet? Idag torde de te sig fullkomligt poänglösa, när satiren tagit över formen.

1 kommentar:

Lill-Erik sa...

Första gången jag såg en Motivational Poster var i en butik som fortfarande heter ”Successories store” i Florida. Jag har aldrig sett något liknande i Sverige eller Europa. Allt från kaffemuggar till postit lappar med inspirerade slogans som:
-”No pain No gain”
-”Aim high to be big”
Hemskt amerikanskt och kitschigt kan tyckas, men i ett land där det finns en cheerleader kultur. Så får många jänkare en kick av att ha en hejarklackramsa i bild och text.
Posterna finns kvar och varierar i pris från 29$ till 250$. I de dyrare fallen får du den inramad i en ”successories”ram.
När man flyger ekonomi i staterna så finns oftast i fickan framför dig en tjock katalog som heter ”Sky mall”. Här är mening att du skall bläddra bland många nyttoprylar som du inte kan klara dig utan. The Successories store brukar minst ha fyra sidor med drivkrafts prylar.
http://www.successories.com